Gå till innehållet

Vad tycker du om förslaget att bilda ett bolag för att lösa problemen med finansieringen av transportnätet?

Pratbubbla 287
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

I dagsläget finansieras underhållet av transportnätet med medel ur statsbudgeten. Inom vägtrafiken driver staten in skatter till ett värde av ca 7-8 miljarder euro per år. Av denna summa anvisas årligen ca 1,9 miljarder euro till transportnätet. På vilket sätt skulle du lösa problemet med finansieringen av transportnätet i Finland?

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017

Bilagor

  • Inga bilagor
Ilmianna

Se övriga kommentarer

Autovero pois 100g/km Co2 päästöisiltä

Plats för profilbild

Pasi
23. januari 2017 klockan 11.47.49

Bernerin tavoite näyttää olevan saada liikenteeseen lisää vähäpäästöisiä autoja, jos autovero poistetaan kaikilta autoilta se suosii liikaa ökyautojen ostajia ja ruokkii ostamaan isokokoisia autoja. Uudet isokokoiset autot voivat aiheuttaa samanverran päästöjä kuin 2000 luvun alun pikkuautot. Mielestäni reiluin ja ympäristön kannalta paras ratkaisu olisi, että yli 100g/km Co2 päästöisiä autoja verotetaan entiseen malliin ja alle 100g/km Co2 päästöiset autot välttyisivät verolta kokonaan jatkossa. Tämä kannustaisi ihmiset ostamaan sähköautoja ja pieniä päästösiä polttomoottori käyttöisiä autoja. Polttoaineveroon en menisi koskemaan, koska siitä saatavat rahat tulevat ilman investointeja suoraan valtiolle. "Tilapäinen" ajoneuvovero tulisi poistaa täysin käytöstä, koska se sorsii vähän ajavia ja laskutus tuottaa liian paljon byrokratiaa. Tieverkkoja ei missään nimessä saa yhtiöittää. Jos tieverkot yhtiöitetään ne voidaan myydä helposti ulkomaille, tätä ei kukaan suomalainen halua. Caruna tästä hyvä esimerkki. Korvamerkitsemällä autoverosta ja polttoaineverosta kerättävät rahat, ja käyttämällä ne KAIKKI tien kunnossapitoon ja investointeihin vältytään rahan puutteen ongelmilta. Kun auto kanta olisi uusiutunut riittävälle tasolle voitaisiin autoveroa alkaa perimään yli 0g/km Co2 päästöisiltä autoilta ,jotta verokertymä ei pienenisi. Polttoaineen käytön vähenemistä voitaisiin kompensoida nostamalla sähköenergian veroa. Jostain ne vero eurot on kuitenkin saatava. Liikkuminen töihin autolla pitää olla kannattavaa myös matalapalkkaiselle, mutta ei ympäristön kustannuksella. Ehdottamallani muutoksella matalapalkkainen pystyisi halkkimaan edullisesti auton, mutta käyttökustannukset ei nousisi korkealle vaikka joutuisi ajamaan paljonkin. Suomen taloudelle on mielestäni tärkeää, että on järkevää vastaanottaa matalapalkkaista töytä vaikka 100km päästä, siksi autoilun kustannuksia ei saa korottaa, vaan pikemmiten laskea.