Gå till innehållet

Vad tycker du om förslaget att bilda ett bolag för att lösa problemen med finansieringen av transportnätet?

Pratbubbla 287
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

I dagsläget finansieras underhållet av transportnätet med medel ur statsbudgeten. Inom vägtrafiken driver staten in skatter till ett värde av ca 7-8 miljarder euro per år. Av denna summa anvisas årligen ca 1,9 miljarder euro till transportnätet. På vilket sätt skulle du lösa problemet med finansieringen av transportnätet i Finland?

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017

Bilagor

  • Inga bilagor
Ilmianna

Se övriga kommentarer

Kiinteät verot taulukon mukaan liikenneverkon rahoituksen ratkaisemiseksi

Plats för profilbild

Ei mustille laatikoille
23. januari 2017 klockan 23.55.24

Selkeä malli kahdessa osassa ilman turhia himmeleitä!

Lasketaan rekisterissä olevien ajoneuvojen teho/painosuhde keskiarvo, ja tälle annetaan hinta taulukosta. Keskiarvosta sitten veroa alentava vaikutus matalan teho/painosuhteen autoille, ja veroa nostava vaikutus korkean teho/painosuhteen autoille. Tämä malli voidaan laskea kattamaan yksitellen kaikki ajoneuvoluokat ja käyttövoimat, bensa, diesel, sähkö, kaasu, vety ja hybridit. Kaikille ajoneuvoille löytyy teho/painosuhde. Keskiarvo on myös puolueeton näkemys liikkumisen tilasta ja taloudesta, sekä nostaa maksua liikenneverkkoa enemmän kuluttavan osalta.

Polttoaineveroprosentti sähkön verotusta vastaavaksi. Mutta veroalennuksen korvaajaksi myös sähköautoilijoita koskeva, porrastettu taulukon mukainen kiinteä vuosittainen km vero siten, että alle 15000km ajavat, yli 15000km ajavat, yli 30000km, yli 45000km ajavat... . Ilmoitus verokauden alussa paljonko ajaa. Jos menee yli, niin uusi ilmoitus. Jos haluaa palautuksia, niin käytävä konttorila, tai jossain tarkastuspisteellä "posti, pysäköinninvalvoja, poliisi" kirjaamassa mittarilukema.