Gå till innehållet

Kommentoi käsitemallia

Pratbubbla 15
Diskussion | Maanmittauslaitos
Diskussionen har avslutats

Basuppgifter

Avslutat: 1.3.2019

Bilagor

  • Inga bilagor
Ilmianna

Se övriga kommentarer

Tieliikennemallin kommentteja

Plats för profilbild

Helsingin kaupunki, kaupunkimittaus
21. februari 2019 klockan 13.55.09

Käsitemallityössä on selvästi tehty perusteellista työtä, hyvä niin. Tämä käsitemalli on kuitenkin hyvin valtio näkökulman ja Digiroadin henkinen. Kuntanäkökulma on keveähkö. Onko tarkoituksenmukaista pitäytyä vanhassa mallissa?

Kohtaan 3.2 tielinkin elinkaari: Olotilaan tulisi lisätä toistaiseksi poissa käytössä (väliaikainen järjestely esim jonkun remontin takia). Vai onko tämän aineiston päivittyvyys niin harva, ettei sitä tarvita? Oli niin tai näin, joka tapauksessa se ja elinkaaren vaiheet tulisi kuvata tarkemmin, myös se että milloin tielinkki poistuu, vaikka se ei olotilana olisikaan tielinkillä.

Tieluokat ovat valtion/maastotietokunnan tieluokkia. Kuntatasolle jako on liian yleispiirteinen ja vaatisi hienojakoisemman luokittelun. Toisaalta taas käsitemalli sisältää paljon kohteita, kuten kääntöpaikka, joista herää kysymys kuka tietoa ylläpitää ja kenelle se on tarkoitettu (muun kuin MML käyttöön)? Myös puolen metrin tasotarkkuus on liian karkea kuntakäyttöön.

Katunimi ja osoitenumerotiedot tulevat omista järjestelmistään. Minkä takia tietomallin mukaan tallennetaan tiedot tielinkille eikä laiteta linkkinä osoitejärjestelmään tms? Kohta on taas katunimet kirjoitettuna eri tavalla eri järjestelmissä, kun tuplataan tallennus. Ja asemakaava-alueella nimistö tulee muuten kaavasta, ei osoiterekisteristä.

(onnistuin sähläämään tämän kommentin jo vastaukseksi toiseen, sorry tuplista.)

Plats för profilbild

Jari Andersin, MML
22. februari 2019 klockan 10.50.01

Kiitos paljon hyvistä kommenteista! Alustava vastaukseni meni edellisen kommentin kenttään, mutta näissä molemmissa kommenteissa tulee hyvin esiin esim. kuntien yksityiskohtaisempien geometrioiden ja luokituksien tarpeet. Jatkamme mm. tämän suhteen selvitystyötä. Vastaamme tarkemmin vielä myös viestisi kommentteihin. Yhteyksiin!

Plats för profilbild

Jari Andersin, MML
1. mars 2019 klockan 13.38.30

Ohessa vielä kommentista poimittuihin kohtiin vastauksia:

Elinkaaren tila: Toistaiseksi pois käytöstä. Hyvä ehdotus. Asiaa selvitetään lisää.
Tieto etukäteen poistuvalle tielinkille: Nykyinen käsitemalli mahdollistaa linkin päättymispäivämäärän asettamisen tulevaisuuteen. Tässä vaiheessa tietoa ei pysty vielä kuitenkaan käytännössä antamaan tielinkille -selvitetään asiaa lisää.

Kääntöpaikka -kohdeluokka: Kääntöpaikka on mukana käsitemallissa metsäsektorin tarpeita varten. Muita vastaavia kohdeluokkia ovat kapea kohta sekä kohtaamispaikka. Tarkoituksena on, että metsäsektorin toimijat voisivat omista järjestelmistään tallentaa lukuisan määrän erilaisia ominaisuustietoja kohdeluokan geometriapisteelle, joka on tallennettu KMTK:aan. Esim. kääntöpaikka pisteet muodostettaisiin automaattiajolla MML:ssa ja niiden ylläpito olisi sen jälkeen hajautettua.

Osoitetietojärjestelmä ja osoitetiedot tielinkeissä: Osoitetietojärjestelmässä osoitetiedot tulevat olemaan valtakunnallisella tasolla nykyistä tarkemmin, ajantasaisemmin ja yksityiskohtaisemmin käytössä (mm. sisäänkäynnit ja kulkupisteet mukana). Tielinkeissä nykytavalla tallennettua tietoa (tienimet ja laskennallisesti tielinkkeihin tallennetut osoitenumerot) hyödynnetään vielä monessa järjestelmässä ja niiden ylläpito jatkuu tulevan osoitetietojärjestelmän rinnalla vielä jonkin aikaa. Virheiden syntymistä MML:n tielinkkien ylläpidon yhteydessä (esim kadunnimissä ja niiden kirjoitusasuissa) hallitaan esim. MML:n ylläpitoprosessiin tulevan jatkuvan tienimivertailun avulla, joka on kytköksissä Osoitetietojärjestelmään kuntien ylläpitämän tiedon kanssa.

Yhteyksiin!