Gå till innehållet

Kommentoi ehdotusta jätehuoltomääräyksiksi jätelautakunta Kolmenkierron alueella

Pratbubbla 18
Diskussion | Hämeenlinnan kaupunki / Viranomaispalvelut
Diskussionen har avslutats

Basuppgifter

Avslutat: 31.12.2019

Bilagor

Ilmianna

Se övriga kommentarer

Jäi vähän hölmö olo

Plats för profilbild

luonnostekstejä tavannut
9. november 2019 klockan 15.34.51

Hei, kommentoin tässä samassa nyt luonnoksia sekä jätetaksoista, -huoltomääräyksistä että palvelutasosta. Olen yrittänyt ymmärtää miten nämä muutokset jätehuollossa koskevat meitä Janakkalassa asuvia. Kunnasta kun tietoja ei osata/haluta antaa ja näistä Kolmenkierron dokumenteista taas tiedot maksuista ja keräysväleistä löytyvät eri paikoista – kokonaiskuvan hahmottaminen on suoraan sanottuna aika vaikeaa.
Olen kuitenkin päässyt laskelmissani sellaiseen tulokseen, että näiden uudistusten myötä taloutemme jätehuollon kustannukset ja päästöt moninkertaistuvat. Lisäksi jäi epäselväksi, että jos kunta järjestää jätehuollon ja valittu firma ei esimerkiksi osaa hoitaa hommiaan kunnolla, niin täytyykö asukkaan vaan kärsiä ja toivoa että seuraava kilpailus onnistuu laadullisesti paremmin? Ehkä siis kaipaisin enemmän tekstiä asukkaan oikeuksista, ei vain listoja siitä missä tilanteessa on ok jos jätteitä ei haetukaan sopimuksen mukaan.
Tähän asti meillä on ollut jätteenkuljetussopimus pienyrittäjän kanssa (=kiinteistön omistajan tekemä jätehuoltosopimus). Koska meillä on oma komposti ja kierrätämme ahkerasti (viemällä erilliskerättävät lasit, muovit, pahvit yms. yleisiin keräyspisteisiin kauppakäyntien yhteydessä), syntyy kuivajätettä todella vähän. Pienyrittäjän kanssa meille on ollut mahdollista ilmoittaa kun jätteitä on kertynyt kuljetettava määrä, joten turhia käyntikertoja jäteastian ollessa tyhjä tai edes vajaa ei ole ollut. Säästää myös kummasti luonnonvaroja kun iso auto ei ajele turhaan!
Siispä, kuten jo aiemmissa kommenteissa on tuotu esille, minäkin ihmettelen että onko Kolmenkierrossa nyt haluttu luoda jätteenkuljetuksesta ennemmin rahasampo kuin sitä alkuperäistä ajatusta ja lainhenkeä noudattava palvelu? Jos kierrätystä halutaan tukea ja jätteen syntymistä ylipäätään vähentää, miksi asukkaiden edellä mainituissa asioissa onnistuessaan pitäisi silti maksaa tyhjästä jäteastiasta? Onko Kolmenkierrolla intressiä kehittää järjestelmäänsä vastaamaan nykypäivää?
Huom. onhan meillä jätelaissa myös 34§ ”...jätteen keräys ja kuljetus järjestetään ja mitoitetaan siten, että ne vastaavat mahdollisimman hyvin syntyvän jätteen määrää ja laatua...” ja 35§ ”...Kiinteistöittäinen jätteenkuljetus on järjestämistavasta riippumatta järjestettävä niin, että tarjolla on jätteen kuljetuspalveluja kattavasti ja luotettavasti sekä kohtuullisin ja syrjimättömin ehdoin.” Vai tuleeko meidän asukkaiden tapella kunnan kanssa, miten tulkitaan 37§?

Plats för profilbild

@Martta
11. november 2019 klockan 11.33.05

Kiitokset kommenteista! Jätelautakunta käsittelee kommentit ennen jätehuoltomääräysten ja palvelutason hyväksymistä. Tässä muutama vastaus kysymyksiin tämän hetkisen tilanteen perusteella:

Mainittu jätelain pykälä 35 jatkuu seuraavasti: ”Kiinteistöittäisessä jätteenkuljetuksessa on noudatettava kunnan jätehuoltomääräyksiä.” Voimassa olevien jätehuoltomääräysten mukaan pisin mahdollinen kuivajätteen (ei sisällä biojätettä) tyhjennysväli on 8 viikkoa. Jätehuoltomääräykset velvoittavat asukkaita ja jätteen kuljettajia riippumatta siitä, mikä jätteenkuljetuskuljetusjärjestelmä kunnassa on.

Janakkalassa on tällä hetkellä voimassa kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus. Tässä kuljetusjärjestelmässä jätehuoltomääräykset tulee ottaa huomioon kiinteistön haltijan ja kuljetusyrityksen välisissä sopimuksissa. Kuvauksen perusteella kyseinen jätteenkuljetussopimus ei ole jätehuoltomääräysten mukainen.

Vuonna 2020 Janakkalassa siirrytään tosiaan kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen, jossa jätehuoltomääräykset otetaan huomioon jätteen kuljetusten kilpailutuksissa ja jätteen kuljettajan kanssa solmittavissa urakkasopimuksessa. Näin ollen kuntalaisille tarjottava palvelu on lähtökohtaisesti jätehuoltomääräysten mukaista.

Jätelain tarkoituksena on ehkäistä jätteistä ja jätehuollosta aiheutuvaa vaaraa ja haittaa terveydelle ja ympäristölle. Jäteastioiden säännöllisillä tyhjennyksillä halutaan varmistaa, ettei jätteestä aiheudu näitä terveys- ja ympäristöhaittoja. Määräysten mukaiset enimmäistyhjennysvälit ovat kaikille alueen kuntalaisille samat ja näin ollen tasapuoliset.

Jätteen keräys ja kuljetus on mitoitettava vastaamaan mahdollisimman hyvin syntyvän jätteen määrää ja laatua. Kierrätysmahdollisuuksien parannuttua monella aktiivisella kierrättäjällä tilanne on tosiaan se, että kuivajätettä syntyy hyvin vähän. Silloin kannattaa valita mahdollisimman pieni, esimerkiksi 140 litran jäteastia tai sopia jonkin lähikiinteistön kanssa yhteisen jäteastian käytöstä, jolloin myös jätehuollon kulut puolittuvat.

Jätelaki turvaa kuntalaisen oikeuksia monin tavoin; ongelmatapauksissa on syytä ottaa yhteyttä viranomaisiin viipymättä.

Jätehuoltosuunnittelija/ jätelautakunta

Plats för profilbild

edelleen
11. november 2019 klockan 16.58.43

@Martta skrivet av:

Kiitokset kommenteista! Jätelautakunta käsittelee kommentit ennen jätehuoltomääräysten ja palvelutason hyväksymistä. Tässä muutama vastaus kysymyksiin tämän hetkisen tilanteen perusteella:

Mainittu jätelain pykälä 35 jatkuu seuraavasti: ”Kiinteistöittäisessä jätteenkuljetuksessa on noudatettava kunnan jätehuoltomääräyksiä.” Voimassa olevien jätehuoltomääräysten mukaan pisin mahdollinen kuivajätteen (ei sisällä biojätettä) tyhjennysväli on 8 viikkoa. Jätehuoltomääräykset velvoittavat asukkaita ja jätteen kuljettajia riippumatta siitä, mikä jätteenkuljetuskuljetusjärjestelmä kunnassa on.

Janakkalassa on tällä hetkellä voimassa kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus. Tässä kuljetusjärjestelmässä jätehuoltomääräykset tulee ottaa huomioon kiinteistön haltijan ja kuljetusyrityksen välisissä sopimuksissa. Kuvauksen perusteella kyseinen jätteenkuljetussopimus ei ole jätehuoltomääräysten mukainen.

Vuonna 2020 Janakkalassa siirrytään tosiaan kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen, jossa jätehuoltomääräykset otetaan huomioon jätteen kuljetusten kilpailutuksissa ja jätteen kuljettajan kanssa solmittavissa urakkasopimuksessa. Näin ollen kuntalaisille tarjottava palvelu on lähtökohtaisesti jätehuoltomääräysten mukaista.

Jätelain tarkoituksena on ehkäistä jätteistä ja jätehuollosta aiheutuvaa vaaraa ja haittaa terveydelle ja ympäristölle. Jäteastioiden säännöllisillä tyhjennyksillä halutaan varmistaa, ettei jätteestä aiheudu näitä terveys- ja ympäristöhaittoja. Määräysten mukaiset enimmäistyhjennysvälit ovat kaikille alueen kuntalaisille samat ja näin ollen tasapuoliset.

Jätteen keräys ja kuljetus on mitoitettava vastaamaan mahdollisimman hyvin syntyvän jätteen määrää ja laatua. Kierrätysmahdollisuuksien parannuttua monella aktiivisella kierrättäjällä tilanne on tosiaan se, että kuivajätettä syntyy hyvin vähän. Silloin kannattaa valita mahdollisimman pieni, esimerkiksi 140 litran jäteastia tai sopia jonkin lähikiinteistön kanssa yhteisen jäteastian käytöstä, jolloin myös jätehuollon kulut puolittuvat.

Jätelaki turvaa kuntalaisen oikeuksia monin tavoin; ongelmatapauksissa on syytä ottaa yhteyttä viranomaisiin viipymättä.

Jätehuoltosuunnittelija/ jätelautakunta

Kovinpa vähillä tiedoilla heti olit sitä mieltä, että jätteenkuljetussopimuksemme olisi laiton. Kiva asenne: ei kysellä sen kummemmin, pää pölkylle vain! Yrittäjällä kuitenkin on kaikki luvat kunnossa ja meidän sopimukset menneet läpi viranomaisseulasta. (Enkä nyt millään jaksa uskoa, että typötyhjä jäteastia aiheuttaa vaaraa tai haittaa kenellekään.)

En muuten tiennyt että meillä on täällä maaseudulla näköjään ns naapuripakko. Että vaikka asutaan yksin oman tien päässä, niin silti pitäisi jostain kaivaa se naapuri jonka kanssa perustaa kimppa-astia. Entäpä jos lähin naapuri ei innostu yhteisastiasta? Kimppa-astiat eivät muuten poista sitä ongelmaa, että jos jätettä ei tuota, niin edelleen maksaa tyhjästä. Kolmenkierron kanta on nyt siis kuitenkin se, että kannattaa ajeluttaa autoja vaikka sitten tyhjiä roskapönttöjä kolistelemassa ja kerätä samalla rahat pois asukkailta? Mitä ilmastotoimia aiotte tehdä tai velvoittaa jätehuoltofirmat tekemään korvataksenne näiden turhien ajokilometrien aiheuttamat päästöt?

On myös häiritsevää, että kuntalaisen oikeuksista toteat vain, että laissa niitä lukee. Jos kerran jätehuolto on meitä kuntalaisia varten oleva PALVELU ja sillä halutaan turvata meidän terveyttämme ja ympäristöämme, niin kai niiden oikeuksien kirjaaminen kootusti myös tuonne teidän dokumentteihinne olisi aiheellista? Kokemuksen mukaan kunta ja isommat jätehuoltofirmat osaavat nimittäin luikerrella omia vastuitaan pakoon sujuvasti – pitääkö joka kuntalaisen ensin opiskella juristiksi että voi heidän kanssaan taistella? Kannattaisi myös harkita selkosuomeksi kirjoitettujen palvelukuvausten yms. tekoa, koska tiedän monia jotka eivät näistäkään luonnoksista saa paljoa irti.

Olisi hyvä lisä, jos olisi olemassa jonkinlainen kaavio siitä minne kuntalainen voi ottaa yhteyttä jätehuoltoon liittyen. Että jos tilanne A, ota yhteyttä paikkaan B. Koska sekin on koettu, että kunnassa ja jätehuoltofirmoissa ”ollaan vain töissä” eikä kukaan tiedä eikä varsinkaan ole vastuussa mistään asiasta. Tuollainen ”ota yhteyttä viranomaisiin” ei riitä vaan minä haluan tietää sen ”oikean” viranomaisen johon otan yhteyttä että asiat hoituu sen kummemmin pompottelematta.

Tuonpa vielä esiin sellaisenkin ongelman, että kaikki jätehuoltofirmat eivät ole sellaisia joille voisin jätteenkuljetukseni luottaa. Olemme aikanaan vaihtaneet yrittäjää sen vuoksi, että aiempi firma on mm. roskannut ja rikkonut ympäristölupiaan - tällaisen firman palvelujen käytön jatkaminen olisi ollut eettisesti ja moraalisesti kestämätöntä. Sama firma yritti myös laskuttaa ylimääräistä vedoten jäteauton peruutusmatkoihin ja lumitöiden tekemättömyyteen, vaikka jäteauto olisi päässyt ajamaan helposti ympäri (ei aitoa peruutustarvetta) ja lumitöitä ei tietenkään ollut tehty kun auto tuli hakemaan jätteitä (ilmoittamatta) normaalista poikkeavana päivänä iltakymmenen jälkeen (niin, ei olisi edes määräysten mukainen kellonaika). Kun nyt sitten kunta kilpailuttaa ja jos kuvatunlainen firma voittaa, niin mitä me kuntalaiset voimme tehdä?

Aion kyllä jatkussakin kierrättää mahdollisimman paljon ja tuottaa jätettä mahdollisimman vähän, mutta kyllä nyt on sellainen olo että se on jätelautakunnan mielestä jotenkin väärin toimittu.

Plats för profilbild

Jätehuoltosuunnittelija/ jätelautakunta
12. november 2019 klockan 10.09.49

Jätelain ja jätehuoltomääräysten mukaan asuinkiinteistön on oltava liittyneenä jätteenkuljetukseen, mikä tarkoittaa, että astia tyhjennetään säännöllisesti ja sovitun tyhjennysrytmin mukaan. Kiinteistönhaltija voi valita, miten liittymisen järjestää (oma astia tai kimppa). Jätelautakunta Kolmenkierron neuvontapuhelimen numero ja muut yhteystiedot: https://www.kolmenkierto.fi/yhteystiedot/