Gå till innehållet

Kommentoi ehdotusta jätehuoltomääräyksiksi jätelautakunta Kolmenkierron alueella

Pratbubbla 18
Diskussion | Hämeenlinnan kaupunki / Viranomaispalvelut
Diskussionen har avslutats

Basuppgifter

Avslutat: 31.12.2019

Bilagor

Ilmianna

Se övriga kommentarer

Muovinkeräys taloyhtiöissä

Plats för profilbild

Ikku
24. november 2019 klockan 10.49.30

Valkekosken sanomissa uutisoitiin 5 huoneiston taloyhtiöihin tulevasta muovinkeräysvelvoitteesta. Kyseessä on ilmeisesti pakko.

Asun itse taloyhtiössä, jossa 4 huoneistossa asuu 1 henkilö ja 3 huoneistossa 2 henkilöä.

Asun itse 1 hengen taloudessa ja olen kokeeksi kerännyt muovia ja vienyt kierrätykseen. Olen huomannut, että puhdasta kierrätykseen kelpaavaa muovia kertyy todella vähän. Suurin osa on likaista kierrätykseen kelpaamatonta muovia.

Onko muovinkeräys kierrätykseen oikeasti taloudellisesti kannattavaa vai tehdäänkö sitä vain ympäristön hyväksi?

Tuntuu hiukan siltä, että omasta taloyhtiöstäni ei tule taloudelisesti kannattavaa muovinkeräystä, jos puhdasta muovia kertyy yhden hengen taloudessa ehkä yksi muovikassillinen kahdessa kuukaudessa. Itse en ainakaan aio maksaa senttiäkään likaisten muovirasioiden pesuvedestä. Ja eikö kierrätyksestä saatavat ympäristöhyödyt mene pesuveden mukana viemäristä alas.
Voin viedä itse yhden muovikassillisen keräykseen kerran kahdessa kuukaudessa, ei siihen tarvita taloyhtiön jäteastiaa.

Jos oikeasti aiotte kerätä muovia ympäristön hyväksi, niin älkää tehkö siitä pakollista. Jokaisen taloyhtiön tilanne erilainen. Puolillaan olevan muovinkeräysastian tyhjentäminen jäteautolla tuskin on ympäristöteko.