Gå till innehållet

Vihdin seutuliikenne 2020 kuntoon ja turvaamaan koulu- ja työmatkat

Pratbubbla 37
Diskussion | Keskustan Vihdin kuntayhdistys ry
Diskussionen har avslutats

keskusteluryhmä

Basuppgifter

Avslutat: 7.2.2020

Bilagor

  • Inga bilagor
Ilmianna

Se övriga kommentarer

2018 Joukkoliikenteen palvelulupaus ja 2020 tilanne lippujen hinnoittelun osalta vaatii tarkistamista.

Användarens profilbild - paavo_muranen

@paavo_muranen
12. januari 2020 klockan 12.35.36

https://www.vihti.fi/wp-content/uploads/2018/12/Joukkoliikenteen-palvelulupaus-kv-10092019-liite-1.pdf

Joukoliikenteen palvelulupauksen täyttyminen pitäisi nyt tarkistaa erityisesti lippujen hinnoittelun osalta.
Palvelulupaushan pystytään täyttämään todennäköisesti esim. "yhteydet taajamista ja kylistä Nummelaan", jos ei kiinnitetä huomiota siihen mitä "kuluttajalta" vaaditaan lupauksen täyttämiseksi. Tällä hetkellä yhteydet vaativat saman bussiyhtiön linjalla uuden lipun ostamista osalle matkaa, kun Länsi-Uudenmaan seutulipulla ei pääse.

Kun katsoo siis tätä https://www.vihti.fi/blog/2019/08/06/palvelulupauksen-mukaiset-linja-autovuorot-aloittavat-liikennoinnin-8-8-2019/ missä todetaan mm. se, että ostovuorojen määrä kasvaa, niin tuntuu siltä, että tahto yhteiseen ja järkevästi hinnoiteltuun palvelulupaukseen. Ei haittaisi mikäli joukkoliikenteemme olisi nykyistä mutkattomampaa käyttäjän maksamisen kannalta esim. alaikäisten ei tarvitsisi hallita erilaisia maksumuotoja näiden jatkoyhteyksien häntien maksamiseksi, vaan he voisivat yksinkertaisesti näyttää tmv. omaa seutulippuaan ja näin todentaa oikeutensa maksaa matkat.

Plats för profilbild

Asko Autelo
12. januari 2020 klockan 12.45.07

Hyvä aloite. Nuorten liikkuminen opiskelemaan ympäri kuntaa tulisi pystyä järjestämään esim. tälläiasella yhtenäisellä nuorten lippujärjestelmällä.

Plats för profilbild

Asko Autelo
12. januari 2020 klockan 12.51.12

Asko Autelo skrivet av:

Hyvä aloite. Nuorten liikkuminen opiskelemaan ympäri kuntaa tulisi pystyä järjestämään esim. tälläiasella yhtenäisellä nuorten lippujärjestelmällä.

Tarkennuksena, että nuorten tulisi päästä kulkemaan joka puolelta Vihdistä lähikuntiin tällaisella lipulla.

Plats för profilbild

Eevastina
12. januari 2020 klockan 13.28.20

Odotan suurella mielenkiinnolla millaisiin lippujärjestelmiin tämä sekamelska päätyy.

Kännykällä maksamisesta on tullut jo arkipäivää, mutta mihin kehittyvät meidän vihtiläisten käyttämät matkapalveluiden lippujärjestelmät?

Esimerkiksi HSL:n mobiiliappi. Reitit, aikataulut ja liput sekä niiden ostaminen, kaikki samassa.

Tämä ei ole kannanotto HSL:n puolesta mutta yhtenäisten lippujärjestelmien puolesta KYLLÄ.

Lisäksi MaaS eli matkat kokonaispalveluna on mahdollista toteuttaa myös Vihdissä.

Uskon että kylille ja taajamiin on luotavissa kevyt ja yhteiskunnalle suhteellisen edullinen, laadukas ja joustava ”ovelta ovelle” -palvelu maantieteellisesti varsin laajastikin kattaen koko Vihdin osana isompaa matkapalveluverkostoa.

Plats för profilbild

Eevastiina
12. januari 2020 klockan 13.30.36

MaaS on mahdollistaja vaikka kokeilun kautta jossain osassa Vihtiä aluksi.

Matkapalvelut, matkat ja maksut vaikka lipuista, kaikki samaan.

https://www.sitra.fi/hankkeet/julkiset-ja-yksityiset-liikkumispalvelut-samalle-tarjottimelle/

Användarens profilbild - paavo_muranen

@paavo_muranen
12. januari 2020 klockan 13.40.45

Eevastiina skrivet av:

MaaS on mahdollistaja vaikka kokeilun kautta jossain osassa Vihtiä aluksi.

Matkapalvelut, matkat ja maksut vaikka lipuista, kaikki samaan.

https://www.sitra.fi/hankkeet/julkiset-ja-yksityiset-liikkumispalvelut-samalle-tarjottimelle/

Erinomainen sivusto, ja vaikuttaa jopa avoimen rehelliseltä hankkeistuksen haasteiden osalta ml. kuljetusyritysten sitouttamisen ja kuntien yhteisten logistiikkayhtiöiden osalta. Näistä huolimatta voisi todeta, että tämänkaltainen lähestymistapa toisi myös "mitä mittaat niin sitä saat", eli nk. "raiteiltaan suistuvat reitit" voisi kirjaimellisesti ehkä kuntien joukkoliikenteen kehittämisen periaatteiden mukaan optimoida ketterämmin ja kannattavammin. Nyt veikkaan, että päättäjät vain kuulevat "kylistä huutoa" eivätkä saa välttämättä hyvää kokonaiskuvaa palvelulupauksesta.

Olisi oikein oivallista, jos kuljetusyritykset itse lähtisivät ajamaan tämänkaltaista eteenpäin, jolloin sitouttaminen olisi huomattavasti helpompaa?