Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista mainontaa.
Pyöräkatuja
@sorri69
19. februari 2020 klockan 19.12.34
Esimerkiksi Kaukolantie ja Jaakkimantie voisivat toimia hyvin 20 km/h tai 30 km/h pyöräkatuina. Tieliikennelaki muuttuu sopivasti 1.6.2020 ja mahdollistaa virallisesti pyöräkadut. Pyöräkaduillahan on moottoriajoneuvoillakin rauhallinen ajo sallittu.
Kaukolantien muuttaminen pyöräkaduksi parantaisi Kaukolantien tuntumassa sijaitsevan Laajalahden koulun saavutettavuutta pyörällä ja parantaisi Raide-Jokerin liityntäpyöräily-yhteyksiä Kurkijoentien varressa.
Jaakkimantie on vähäliikenteinen tonttikatu, joka jatkuu pohjoispäästään Jaakkimanpolku -nimisenä pyörätienä. Jaakkimantien muuttaminen pyöräkaduksi parantaisi varsinkin Heinjoenpolun ympäristön kerrostaloalueen pyöräily-yhteyksiä Turvesuontien, Etelä-Laajalahden ja Otaniemen suuntaan sekä Kehä ykkösen varteen Raide-Jokerin pysäkille.
Hitaasti hyvä tulee
25. februari 2020 klockan 20.36.23
Kaukolantie ja Räisäläntie tulee olla autoilijan kannalta yhtä vähän houkuttelevia ettei toisesta muodostu läpiajo reittiä.
Ei kuulosta realistiselta
25. februari 2020 klockan 22.55.26
20km/h on niin alhainen nopeus että pyöräilijäkin ylittää sen helposti. En näe järkeväksi edes harkita näin alhaista rajoitusta. 30km/h lienee realistinen mutta eikömalueella jo ole tämä rajoitus? Pyörällä ajaminen ei Kaukolantiellä ole nytkään kiellettyä, joten miten pyöräkaduksi muuttaminen vaikuttaa koulun saavutettavuuteen pyörällä?
Sopiva määrä hidasteita ja 30km/h rajoitus on mielestäni ihan sopiva kadulle jonka varressa kuitenkin asuu paljon ihmisiä jotka liikkuvat säännöllisesti autolla.
Pyöräily
26. februari 2020 klockan 13.03.55
Pyöräkadulla autot väistävät pyöriä, normaalilla kadulla käytännössä tilanne päinvastoin.
@sorri69
27. februari 2020 klockan 14.29.42
Ote tulevasta tieliikennelaista, pykälä 45:
"Ajettaessa ajoneuvolla liikennemerkillä osoitetulla pyöräkadulla on polkupyöräilijälle annettava esteetön kulku. Ajonopeus on sovitettava pyöräilyn mukaiseksi." Eli oleellinen muutos on tuo ajonopeuden sovittaminen.
@sorri69
3. mars 2020 klockan 13.58.23
Jyväskylässä tehdään tällaista vihreää tonttikatua:
https://www.jyvaskyla.fi/ymparisto/viheralueet/viheralueiden-suunnittelu-ja-rakentaminen/viheralueiden-rakentaminen-0/green
Mitäpä jos yhdistettäisiin nämä ajatukset ja toteutettaisiin vihreä pyöräkatu tai useampikin Laajalahteen?