Gå till innehållet

Pyörätie vai pyöräkaistat?

Pratbubbla 51
Diskussion | Espoon kaupunki
Diskussionen har avslutats

Keskustelu pyöräväylistä on päättynyt. Useimmat kommentoijat kannattivat pyöräkaistasuunnitelmaa, jossa nähtiin myös vielä parantamisen varaa. Jotkut olivat huolissaan maksuttomien pysäköintipaikkojen vähenemisestä. Lisäksi keskustelussa nousi esiin useita muita huomioon otettavia seikkoja kadun suunnittelussa. Esimerkiksi moni toivoi autojen ajonopeuksien laskemista ja suorempaa pyöräilyn yhteyttä metron suuntaan. 

Kaikki kommentit otetaan huomioon katusuunnitteluvaiheessa, joka käynnistyy Otakaaren asemakaavan vahvistuessa. Katusuunnitteluvaiheessa valitaan, millaiseen vaihtoehtoon pyöräväylän suhteen päädytään.

Tässä keskusteluosiossa voit keskustella eri vaihtoehdoista. Liitteet löydät painamalla tämän tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista mainontaa. 

Pyöräkaistat vai pyörätie? 

  • Suunnitelmassa VE1 pyöräkaistan leveys on 1,5 -1,75 metriä ja se on merkitty vaaleanpunaisella värillä. Pyöräkaista on yksisuuntainen pyöräilylle varattu ajoradan osa, joka on samassa tasossa ajoradan ajokaistojen kanssa. 
  • Suunnitelmassa VE2 on eroteltu jalankulku- ja pyörätie on kadun itäpuolella. Jalankulku- ja pyörätien leveys suunnitelmassa VE2 on 4 metriä.

VE1 Pyöräkaistojen etuja ovat mm

  • Tehokas erottelu jalankulusta
  • Selkeät risteysjärjestelyt liittyville kaduille, joilla ei ole pyörätietä
  • Väistämis- ja liikennesäännöt selkeitä
  • Yksisuuntaisuus tekee pyöräkaistoista turvallisemman ratkaisun

VE2 Itäpuolen pyörätien etuja ovat mm

  • Perinteinen, totuttu järjestely
  • Selkeä erottelu ajoradasta
  • Pyörätien ollessa itäpuolella pyöräilijän on mahdollista ajaa halutessaan ajoradalla etelä-lounas -suuntaan, joka on enimmäkseen alamäkeä. 

Kuva: VE1 ja VE2 Dipolin edustalla. Tyyppipoikkileikkauksissa näkyy katutilan jakautuminen.

Kuva: VE1 ja VE2 Dipolin edustalla. Poikkileikkauksissa katutilan jakautuminen.



Kuva: VE1 ja VE2 kaarteessa. VE1:ssa pyöräkaistat ohittavat pysäköintitaskut ajoradan puolella. Pyöräkaistan ja pysäköinnin väliin jää 0,5 metrin ovenavaustila. 

Kuva: VE1:ssa pyöräkaistat ohittavat pysäköintitaskut ajoradan puolelta. VE2:ssa pyörätie on Dipolin puolella.



Kuva: Servin Maijan tien ja Jämeräntaipaleen liittymissä on kiertoliittymät. VE1:ssa pyöräkaistat katkeavat kiertoliittymässä, jossa pyöräily on ajoradalla.

Kuva: Servin Maijan tien ja Jämeräntaipaleen liittymissä on kiertoliittymät. VE1:ssa pyöräkaistat päättyvät ennen kiertoliittymää, jossa pyöräily on ajoradalla.

Kuva: Tyyppipoikkileikkaukset VE1 ja VE2

Kuva: Tyyppipoikkileikkaukset J-J, vaihtoehdot VE1 ja VE2.

Basuppgifter

Avslutat: 31.10.2020

Bilagor

Ilmianna

Se övriga kommentarer

Kyllä pyöräkaistoille!

Plats för profilbild

Henri Miettinen
23. september 2020 klockan 11.04.05

Kannatan esitetyistä vaihtoehdoista ehdottomasti suunnitelmaluonnosta VE1. Pyöräkaistavaihtoehdoilla pyöräilyyn on riittävästi tilaa, ja liikennejärjestelyt olisivat selkeitä. Tämä ei toteudu vaihtoehdossa VE2:
- Kaksi metriä leveä pyöräilyväylä osana pyöräilyn ja jalankulun yhdistettyä väylää ei ole riittävä leveys ja erottelu tällaiselle reitille. Minun tekisi mieli ajaa tässä vaihtoehdossa edelleen ajoradalla kumpaankin suuntaan
- Pyörätievaihtoehdossa liittymäjärjestelyt ovat huonoja, kun pyöräreitteihin sisältyy useita hyvin jyrkkiä suoran kulman käännöksiä. Näitä on inhottava ajaa polkupyörällä, samalla kun pitäisi kuikuilla olan yli muuta liikennettä.
- Ajo Keilaniemestä Teekkarikylään on kohtalaisen onneton, kun ajoreitit ovat mutkittelevia Otaniementien ja Luolamiehentien välillä. Luolamiehentien ylittävää suojatietä pitäisi tuoda lähemmäs Otakaarta, ja muutenkin yhdistetty jalankulun ja pyöräilyn väylä ei ole hyvä ratkaisu. Pyöräily on ajoneuvoliikennettä, jalankulku ei.

Toisaalta toki VE2 olisi yhdenmukainen muiden Otaniemen alueen katujärjestelyjen kanssa. Tämä on minun mielestä harmillista, sillä toivoisin pyöräkaistojen käyttöä laajemmin. VE1 sisältää useita hyviä asiota:
- Liittyminen Luolamiehentien liittymässä pyörätiejärjestelyihin on toimiva
- Ajolinjat ovat sulavia ja selkeitä

Toivon kuitenkin vielä muutaman puutteen korjaamista / ottamista huomioon myöhemmin:
- Ajoradan kohdalla ei tällä hetkellä ole lainkaan pyöräreittiä Otakaarelta Alvarinaukiolle TF:n kohdalla. Tässä on kuitenkin suorin pyöräreitti Teekkarikylästä Otaniemen keskustaan, joten toivon hartaasti, että tässä on edes jossakin kohtaa poistettu reunakivi ja ohjattu pyöräilyn reitti. Tässä kohtaa pyöräilyä on hankala kieltää kokonaan, sillä ihmiset kuitenkin pyöräilevät suorinta reitti kylän ja metroaseman välillä - koukkaus Otakaaren loppupään kautta on kohtuullisen ärsyttävä. Tai noh, onhan tässä kohtaa tuo suojatie, mutta se on liian etelässä. Voisiko bussipysäkkejä siirtää 10 m pohjoiseen?
- Toivon, että jatkosuunnittelussa Otakaaren sisäpuolten uudisrakennusten ja Otakaaren ajoradan välillä on selkeä liittymäkohta, jolla uudisrakennuksista osaa suunnitellusta kohdasta liittyä pyöräkaistoille. Tämä voi olla hieman hankalaa, jos rakennusten edustat on täytetty kadunvarsipysäköinnillä...
-Voisiko JMT:n ja Teekkarikylän bussipysäkkien välistä viherkaistaa hyödyntää pyöräpysäköintiin? Alueelle tulossa oleva kauppa vaatii asiointiin pyöräpysäköintitilaa, kuten myös liityntäpyöräily kylästä bussipysäkeille.

Ja vielä yksi bonustoive: jos Servin Maijan tien kiertoliittymästä voidaan suunnitella hyvä pyöräily-yhteys alamäkeen menevälle puistoraitille, se olisi tosi kiva! Kuten myös se, että pyöräkaistoja käytettäisiin laajemminkin Espoossa.

Plats för profilbild

@JokineA
1. oktober 2020 klockan 14.27.25

Kiitos aiheellisista kommenteista! Tässä tulikin monta asiaa, joita tulemme tarkastelemaan jatkosuunnittelussa. Pyöräilyn yhteys Otakaarelta Alvarinaukiolle TF:n kohdalla on haasteellinen, koska se sijoittuu osittain toisen maanomistajan maille ja luiska Otakaarelta puistoon tulisi jyrkäksi korkeuserojen takia. Kulkuyhteyden parantaminen on kuitenkin tavoitteena.

AJ/Espoo