Gå till innehållet

Pyörätie vai pyöräkaistat?

Pratbubbla 51
Diskussion | Espoon kaupunki
Diskussionen har avslutats

Keskustelu pyöräväylistä on päättynyt. Useimmat kommentoijat kannattivat pyöräkaistasuunnitelmaa, jossa nähtiin myös vielä parantamisen varaa. Jotkut olivat huolissaan maksuttomien pysäköintipaikkojen vähenemisestä. Lisäksi keskustelussa nousi esiin useita muita huomioon otettavia seikkoja kadun suunnittelussa. Esimerkiksi moni toivoi autojen ajonopeuksien laskemista ja suorempaa pyöräilyn yhteyttä metron suuntaan. 

Kaikki kommentit otetaan huomioon katusuunnitteluvaiheessa, joka käynnistyy Otakaaren asemakaavan vahvistuessa. Katusuunnitteluvaiheessa valitaan, millaiseen vaihtoehtoon pyöräväylän suhteen päädytään.

Tässä keskusteluosiossa voit keskustella eri vaihtoehdoista. Liitteet löydät painamalla tämän tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista mainontaa. 

Pyöräkaistat vai pyörätie? 

  • Suunnitelmassa VE1 pyöräkaistan leveys on 1,5 -1,75 metriä ja se on merkitty vaaleanpunaisella värillä. Pyöräkaista on yksisuuntainen pyöräilylle varattu ajoradan osa, joka on samassa tasossa ajoradan ajokaistojen kanssa. 
  • Suunnitelmassa VE2 on eroteltu jalankulku- ja pyörätie on kadun itäpuolella. Jalankulku- ja pyörätien leveys suunnitelmassa VE2 on 4 metriä.

VE1 Pyöräkaistojen etuja ovat mm

  • Tehokas erottelu jalankulusta
  • Selkeät risteysjärjestelyt liittyville kaduille, joilla ei ole pyörätietä
  • Väistämis- ja liikennesäännöt selkeitä
  • Yksisuuntaisuus tekee pyöräkaistoista turvallisemman ratkaisun

VE2 Itäpuolen pyörätien etuja ovat mm

  • Perinteinen, totuttu järjestely
  • Selkeä erottelu ajoradasta
  • Pyörätien ollessa itäpuolella pyöräilijän on mahdollista ajaa halutessaan ajoradalla etelä-lounas -suuntaan, joka on enimmäkseen alamäkeä. 

Kuva: VE1 ja VE2 Dipolin edustalla. Tyyppipoikkileikkauksissa näkyy katutilan jakautuminen.

Kuva: VE1 ja VE2 Dipolin edustalla. Poikkileikkauksissa katutilan jakautuminen.



Kuva: VE1 ja VE2 kaarteessa. VE1:ssa pyöräkaistat ohittavat pysäköintitaskut ajoradan puolella. Pyöräkaistan ja pysäköinnin väliin jää 0,5 metrin ovenavaustila. 

Kuva: VE1:ssa pyöräkaistat ohittavat pysäköintitaskut ajoradan puolelta. VE2:ssa pyörätie on Dipolin puolella.



Kuva: Servin Maijan tien ja Jämeräntaipaleen liittymissä on kiertoliittymät. VE1:ssa pyöräkaistat katkeavat kiertoliittymässä, jossa pyöräily on ajoradalla.

Kuva: Servin Maijan tien ja Jämeräntaipaleen liittymissä on kiertoliittymät. VE1:ssa pyöräkaistat päättyvät ennen kiertoliittymää, jossa pyöräily on ajoradalla.

Kuva: Tyyppipoikkileikkaukset VE1 ja VE2

Kuva: Tyyppipoikkileikkaukset J-J, vaihtoehdot VE1 ja VE2.

Basuppgifter

Avslutat: 31.10.2020

Bilagor

Ilmianna

Se övriga kommentarer

Hienoa Espoo!

Plats för profilbild

MikaelS
26. september 2020 klockan 7.43.12

Jos hankkeen myötä Espooseen on nyt tilaisuus pilotoida jotakin meille uutta, niin tilaisuutta ei kannata missata.

Eli noista esitetyistä vaihtoehdoista VE1 on paljon houkuttelevampi. VE2 edustaa aika perinteistä mallia. Uuden tieliikennelain mukaanhan pyörätiet ovat yksisuuntaisia ellei toisin osoiteta.

VE1:lle olisi toki vielä vaihtoehto, 3-tasoerottelu: jalkakäytävä-yksisuuntainen pyörätie-ajorata. Niitähän Helsinki tekee, mutta tuossa kohdassa nopeusrajoitus ja moottoriajoneuvojen liikennemäärät taitavat olla sen verran maltillisia, että pyöräkaistat ovat ok. Vilkkaammilla kaduilla sitten tasoerottelu lienee paikallaan.

Pysäköintitaskut ovat pyöräkaistaratkaisuissa joskus pelottavia. VE1:ssa pysäköintitaskujen ja pyöräkaistan väliin on kuitenkin ätetty kivasti 0,5 metriä tilaa. Lisäksi uuden tieliikennelain mukaan autot voivat pysäköidä myös kulkusuuntaansa nähden vasemmalle reunalle, jolloin kuskin ovikin aukeaa jalkakäytävän puolelle ja vänkärikin näkee ovea avatessaan edestä tulevat pyöräilijät paremmin. Eli tuossa voi miltei suositella väärälle puolelle pysäköimistä.

Rohkeasti vain kokeilemaan VE1:a! Tärkeää on, että näille on jatkuvuutta, joten muillekin kaduile samantyyppisiä ratkaisuja, myös sitä 3-tasomallia olisi mukava nähdä jossakin kokeiltavan.

Plats för profilbild

Ei liikaa tasoeroja
29. september 2020 klockan 17.21.28

Itse suhtaudun 3-tasomalliin skeptisesti. Tasoerot ovat aina riski pyöräilijälle. Jos sattuu poikkeustilanne ja pyöräilijä joutuu väistämään, tämän pitää olla mahdollista molempiin suuntiin, ilman riskiä että kompastuu ja kaatuu jyrkkiin reunakiviin.
On kuitenkin tärkeää erottaa eri kaistat selkeästi, jotta kaistojen ylittäminen turhaan olisi mahdollisimman epähoukuttelevaa. Esim ajo- ja pyöräilykaistojen välille voisi lisätä uritus, ja pyöräilykaistan ja kävelytien välille kivetys tai loivat reunuskivet. Näin kaistanylitykset olisivat tarpeen tullen mahdollisia, muttei miellyttäviä.
Kannustan myös että ajokaistalle rakennettaisiin töyssyjä jotta ylinopeuksia saataisiin vähänemään. Pyöräilykaistalla autot ja bussit lähestyvät aina takaa, mistä tulee helposti turvaton olo jos nopeudet ovat ylisuuret.

Plats för profilbild

@JokineA
1. oktober 2020 klockan 14.36.09

Kiitos kannustavista kommenteista ja hyvistä huomioista!
AJ/Espoo