Gå till innehållet

Du kan diskutera och fråga om detaljplan för Östra Tasträsket

Pratbubbla 96
Diskussion | Sipoon kunta
Diskussionen har avslutats

Basuppgifter

Avslutat: 30.11.2020

Bilagor

• Inga bilagor
Ilmianna

Se övriga kommentarer

Alueen luonne? Syy ja seuraus

Plats för profilbild

Kirsi O
29. november 2020 klockan 22.28.50

Kaavaselosteessa todetaan:
” Taasjärven rantavyöhykkeen taajamakuva pyritään säilyttämään ennallaan. ” ja lisäksi
” Taasjärven itäpuolen kulttuuriympäristön arvo perustuu sen hyvin säilyneeseen kylämäiseen kokonaisuuteen ja maisemaan. ”

Ensinnäkin tulee huomata, että alueen väljyys ja ”hyvin säilynyt kylämäinen kokonaisuus” johtuu pitkälti siitä, että kunta itse ei ole sallinut alueelle lisä-, korvaavaa- eikä täydennysrakentamista eikä loma-asuntojen muuttamista pysyvään asumiseen yli kahteen vuosikymmeneen. Tämä tilanne ei ole suinkaan ollut kiinteistönomistajien toive, vaan kunnan toimenpiteiden pakottama olotila alueella.

Nyt kun reilun kahden vuosikymmenen pakkoautioittamisen jälkeen alue on osin saatu villiintymään ja ränsistymään väljäksi, kunta toteaa sen olevan toivottu olotila ja alueen ”luonne”. Täytyy olla sokea pitääkseen aluetta hyvin säilyneenä; huonossa kunnossa olevia, osin ränsistyneitä ja autioita rakennuksia ja pihoja on paljon tiheämmin kuin vastaavilla alueilla yleensä. Toki myös kauniisti ylläpidettyjä viehättäviä rakennuksiaja puutarhoja, mutta kokonaisuuden arvioinnissa on huomioitava syyt, miksi alue on väljästi rakennettu. Tämä ei johdu mistään kulttuurillisesta perinnöstä vaan kunnan pakkovallan käytöstä. On absurdi johtopäätös todeta alueen luonteen olevan joku säilytettävä arvokas ominaisuus, kun se on pääosin seurausta virkavallan vallankäytöstä.

Plats för profilbild

Asian ytimeen
29. november 2020 klockan 23.12.04

Tässä osuttiin asian ytimeen. Kunta on laiminlyönyt kaavoituksen tämän alueen kohdalta jo pitkään. Ympäröivä alue kehitetään ja kaavoitetaan ensin. Kaavaa ei ole odotettu muutamaa kymmentä vuotta vaan jo dokumentoidusti ainakin vuodesta 1972, jolloin asukkaat pyysivät kuntaa kaavoittamaan alueen. Tällöin kunta oli kaavoittamassa alueen viereen teollisuusalueella. Normaalia asumista ja rakentamista mahdollistavaa kaavaa on odotettu jo kohta 50 vuoden ajan.

Plats för profilbild

@PietaKupiainen
17. december 2020 klockan 17.14.48

Hei, kiitos kysymyksistä! Samoista aiheista on tullut useampia kysymyksiä, ja olen kirjoittanut niistä kootun vastauksen, joka löytyy sivun vasemmasta reunasta nimellä kaavoittajan vastaus. Ensin tosin täytyy skrollata ylos.

Kaavoitusohjelman hyväksymisestä päättää kunnanhallitus, eli kaavojen aikatauluttamisesta vastaavat poliitikot. Ymmärrän, että kiinteistönomistajien kannalta on ikävää, että kaavaa on jouduttu odottamaan näinkin pitkään. Nyt kaavaa kuitenkin edistetään aktiivisesti ja kaavaehdotus on tarkoitus saada valmiiksi ensi vuoden aikana. Itse olen ollut Sipoon kunnalla kaavoittajana vasta vuoden, ja olen pyrkinyt edistämään kaavahanketta kaavoitusohjelman aikataulun mukaisesti.