Gå till innehållet

Keskustele Ylöjärven kaupungin palveluiden sähköistämisestä.

Pratbubbla 4
Diskussion | Ylöjärven kaupunki
Diskussionen har avslutats

Basuppgifter

Avslutat: 31.5.2016

Bilagor

  • Inga bilagor
Ilmianna

Se övriga kommentarer

Ei ainastaan digipalvelua

Plats för profilbild

Tasa-arvoisuutta palveluihin
30. maj 2016 klockan 15.12.05

Digitalisointi voi olla hyvä väline palvelujen toteuttamiseen, mutta tasapuolisuuden ja tasa-arvoisuuden vuoksi myös muita palveluja pitää olla käytettävissä. Digitaalinen ajanvaraus ei saa olla ainoa tapa varata aikaa terveydenhoitoon ja lääkäriin tai virkamiehen tavoittamiseen. Ensiksi kaikilla, vanhuksilla ja vaikeasti sairailla, ei ole mahdollisuuksia siihen joko välineiden tai taidon puutteiden vuoksi, toiseksi digitaaliset välineet eivät aina ole teknisten vikojen ja palvelukatkosten vuoksi käyttökunnossa.

Digitalisointia voidaan käyttää myös digitaaliseen syrjäyttämiseen ja syrjintään. Esimerkiksi Helsingin kaupunki yritti järjestää raitiovaunumatkustamisen ainoaksi maksukeinoksi digitaalista maksamista. Se mikä tulee kaupungille halvaksi, voi olla kaupungin asukkaalle kohtuuttoman kallista.

Ei kaupunki saa olla mikään liikepankki, joka karkottaa köyhät asiakkaat. Kaupungin pitäisi muutenkin lisätä virastojensa aukioloaikoja. Vain eläkeläisillä ja yrittäjillä, mahdollisesti myös vuorotyöläisillä, on mahdollisuus asioida kaupungin viraston aukioaikoina. Kaupungin asukkaista suuri osa käy muissa kunnissa työssä tai asuu kaukana kaupungintalosta.

Nykyisin kaupat saavat olla rajattomasti avoinna, mutta julkiset virastot sulkevat ovensa jo iltapäivällä. Kunnallisverot kyllä kelpaavat, mutta palvelut heikentyvät. Koska kaupungilla ei ole enää omaa puhelinkeskustakaan, niin puheluidenvälistyspalvelut toimivat paljon huonommin kuin ennen. Terveyskeskuksessa ja muissa palveluissa pitäisi voida maksaa maksut yhtä helposti kuin esimerkiksi apteekissa, itse paikalla pankkikortilla ja käteisellä, ettei tarvitsisi odotella mitään laskua, joka saattaa mennä vahingossa väärään postiluukkuun. Liiallinen säästäminen sekä valtion että kuntien palveluissa tuottaa enemmän vahinkoa asukkaille.