Gå till innehållet

Keskustelua Sentraalinpellon ja Hyljemäenpellon puistosuunnitelmasta

Pratbubbla 3
Diskussion | Espoon kaupunki
Diskussionen har avslutats

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista mainontaa.

Basuppgifter

Avslutat: 15.11.2021

Bilagor

Ilmianna

Se övriga kommentarer

Sentraalipellon ja Hyljemäenpellon puistosuunnitelma

Plats för profilbild

@NiinaTanttuEspoo
26. november 2021 klockan 14.51.17

Kiitämme Sentraalipellon ja Hyljemäenpellon puistosuunnitelmasta saaduista palautteista.
Palautevastauksissa korostui huoli ja vastustus esitetystä pyöräilybaanasta, palautteessa nousi myös esille valaistujen, turvallisten ja talvisin aurattavien kulkureittien merkittävyys koululaisille. Ekologisen yhteyden parantamiseen ja säilyttämiseen Hannusmetsän suuntaan toivottiin riittävää ja kestävää ratkaisua sekä hulevesien ohjaaminen niin, että ei synny tulvariskiä rakennettuun ympäristöön. Kulkureittien valaistuksesta oli myös toive, että sitä ei esitetä. Muun rakennetun ympäristön ja lisärakentamisen myötä tulee olemaan jo sen verran valoa, että se häiritsee yöeläimiä kuten lepakoita ja liito-oravia.
Suunnittelun ohjausryhmä päätti esittää, että pyöräilybaanaa ei esitetä Sentraalipellon ja Hyljemäenpellon puistosuunnitelmassa, koska pyöräilybaana on jo esitetty hyväksytyssä Hyljetien katu- ja puistosuunnitelmassa 16.10.2017 (6844/016).
Koululaisille ja muulle kevyelle liikenteelle on esitetty valaistu, turvallinen ja talvisin aurattava reitti Iivisniemen koulun tontin koillisreunalta Hyljetielle, jossa alustavan aikataulun mukaan vuoden 2022 aikana rakennetaan suojatie sekä kadun länsireunaan jalkakäytävä Kaitaantielle päin ja muutetaan itäreunalla oleva yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie erotelluksi.
Valaistuksen osalta tutkimme mahdollisuutta käyttää valaisimia, joissa on liiketunnistimet ja yöaikana himmennystä niin että valaistus himmenee esim. 50 % tasoon keskiyöllä.
Ekologinen yhteys kohti Hannusmetsää on esitetty tässä puistosuunnitelmassa säilytettäväksi ja parannettavaksi. Ekologisen yhteyden painopiste on esitetty puiston länsipuolelle, jossa puistosuunnitelmassa on esitetty täydentäviä monilajisia puuistutuksia.
Puiston hulevedet kertyvät laajalta alueelta ja erityisesti puiston pohjoisosa on kostea. Djupsundsbäckenin kaupunkipuron tulvakuormaa ei voida kasvattaa. Lisäksi puiston pohjoisreunalla olevan raitin rumpuun on asennettu takaisinvirtauksen esto, joka suojaa Sentraalipellon puistoa ympäröiviä kiinteistöjä tulvilta. Puistosuunnitelmassa esitämme lammikoitumistilavuutta niitä tulvatilanteita varten, kun takaisinvirtauksen eston luukku on kiinni ja vesi ei pääse virtamaan normaaliin tapaan Djupsundsbäckenin puroon.
Uudet kerrostalokorttelit lisäävät hulevesien määrä puistossa, minkä vuoksi puistoon lisätään viivytyskapasiteettiä hulevesipainanteilla. Hulevesipainanteet liitetään puiston nykyiseen ojaverkostoon.