Tampereen kaupunkiseudun kunnat haluavat vähentää ilmastopäästöjä 80 % vuoteen 2030 mennessä vuoden 2007 tasosta.
Liikenteen osalta tavoitteena on, että vuonna 2030 kestävien kulkutapojen osuus on noussut 15 prosenttiyksiköllä nykyisestä. Kestäviä liikkumismuotoja ovat kävely, pyöräily ja joukkoliikenteen käyttö.
Miten ja milloin sinä voisit liikkua kestävämmin?
Basuppgifter
Avslutat: 14.4.2022
Ei uusia luontoa tuhoavia väyliä
Sääksjärveläinen
7. april 2022 klockan 14.06.02
Maakuntakaavaan suunniteltujen väyläratkaisujen kuten valtatie 3:n ns. Puskiaisten oikaisun Lempäälästä Pirkkalaan tarkastelu uudestaan metsäkadosta ja metsälajien uhanalaisuudesta kerääntyneen tiedon valossa. Kaavasuunnitelmat lanaisivat kaikkinensa 9 km2 lähimetsää peruuttamattomasti ja lopullisesti. Väylien rakennusaikaiset suuret päästöt eivät koskaan kompensoituisi oikaisun tuoman muutaman minuutin ajoajan lyhennyksellä. Eli hankkeet ovat luonnon, ympäristön, ilmaston ja ihmisten hyvinvoinnin kannalta tuhoisia. Ei pidä antaa talousajattelun sokeuttaa. Maakuntakaavaa tulee muuttaa ympäristöystävällisemmäksi.
Tämän lisäksi tulee panostaa voimakkaasti kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen kulkutapaosuuksien kasvattamiseen kaikin mahdollisin keinoin. Esim. joukkoliikenteen hinnanalennukset, ruuhkamaksut yms.
JS
9. april 2022 klockan 14.39.39
Tuo Sääksjärven suunan maakuntakaava on tosiaan aivan käsittämätön. Koko alue on saatu kaavassa puhkottua kolmella uudella väylällä, joista jokainen aivan eri reitillä. Jos moottoritien oikaisun, junaradan ja Ruskontien/kehätien laittaisi samaan maastokäytävään niin tuotettu haitta jäisi äkkiseltään arvaamalla kolmasosaan...