Tampereen seudulla yksityisautoilu on yleisin kulkutapa. Autoilu on myös tulevaisuudessa tärkeä osa liikennejärjestelmää. Seudun tavoitteena on lisätä kestävien kulkutapojen käyttöä siellä, missä siihen on edellytyksiä.
Autottomia talouksia on eniten Tampereella (34 %) ja vähiten Vesilahdella (7 %). Seudun autokanta muuttuu jatkuvasti ympäristöystävällisempään suuntaan, kun sähköllä, kaasulla ja biopolttoaineella käyvät autot yleistyvät. Tämä on merkittävää ilmastotavoitteiden kannalta.
Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita auton kulkutavaksesi?
Basuppgifter
Avslutat: 14.4.2022
Jotain rajaa autoilun kurjistamiseen
MK
3. april 2022 klockan 7.31.58
Autoilua vaikeutetaan ideologisista syistä aivan liikaa. Kaduista ja kaistoista tehdään ihan liian kapeita. Pysäköinti on joko mahdotonta tai tukkii toisen kaistan niin että autot eivät mahdu kohtaamaan vaan toisen pitää väistää jalkakäytävälle, jotka puolestaan tehdään älyttömän leveiksi. Huono talvikunnossapito kaventaa katuja entisestään ja suorastaan rikkoo autot kadun ollessa kuin kyntöpeltoa.
Pikkukadut
4. april 2022 klockan 17.09.07
Tämä pitää osittain paikkansa. Pienet sivukadut ovat hyvin ahtaita autoilijalle, kun molemmin puolin on pysäköitynä autoja ja lumiaurat ovat tehneet vallit, jotka ovat kaventaneet tietä entisestään.
Autoja pikkukaduilla
8. april 2022 klockan 13.07.15
Ajoratapysäköintiä on useimmiten nimenomaan tonttikaduilla. Näitä väyliä ei ole tarkoitettu läpiajoon eikä osaksi matkan reittiä ja tällöin ajonopeuden tulisi olla sen mukainen, että väylän varrella ihan oikesti asuu ja elää ihmisiä. Itse en raskaan liikenteen kuljettajana ainakaan eläessäni ole ajanut katua, jolla ilman tien varteen pysäköityjä autoja ei mahtuisi toista autoa kohtaamaan. Kommentissasi annat siis ymmärtää, että liikenteessä eniten harmittaisi muut autoilijat.