Millaisessa ympäristössä on mukava kävellä?

Pratbubbla 76
Diskussion | Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä, Tampereen kaupunki
Diskussionen har avslutats

Kävely on terveellinen, turvallinen ja tasa-arvoinen tapa liikkua. Ihmiset kävelevät mielellään alle kilometrin pituiset matkat, mutta kävelyn osuus vähenee nopeasti matkan kasvaessa.

Kävelyn houkuttelevuutta on pyritty lisäämään kehittämällä seudun kevyen liikenteen väylien viihtyisyyttä, turvallisuutta ja esteettömyyttä.

Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita kävelyn kulkutavaksesi?

Basuppgifter

Avslutat: 14.4.2022

Bilagor

Inga bilagor
Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Valottomat suojatiet ja liikenneympyrät

Användarens profilbild

syrjäytynyt kurja
7. april 2022 klockan 10.51.09

Sen lisäksi, mitä täällä on jo keskusteltu tien ylityksistä, joissa on liikennevalot, on kuitenkin paljon suojateitä, joissa ei ole valoja, ja sopisi miettiä, miten parannettaan jalankulkijan asemaa niillä.

Suomen lain kannaltahan suojatien kohdalla jalankulkija on tien kuningas, mutta käytäntö on yleensä tästä kaukana. Moni ajaa autolla suojatien yli täyttä höökiä kuin suojatietä ei olisikaan. Kaikki vastuu on jätetty jalankulkijalle.

Esteettömyysnäkökulmasta vastuu ei kuitenkaan saa olla jalankulkijalla. Jalankulkijalla voi olla vamman, sairauden tai muun seikan takia heikko kyky etäisyyksien tai nopeuksien arvioinnissa tai eri suunnista tulevien ajoneuvojen liikkeiden arvioinnissa kokonaisuutena. Siinä hyvin herkästi haluaa vaan jäädä odottamaan, että kaikki autot ajavat ohi siitä suojatiestä, että voi ylittää turvallisesti. Tulee lähinnä liikennevaloja ikävä.

Sitten näkee niitä sankariautoilijoita, jotka alkavat jo kolme korttelia ennen suojatietä hidastella sillä autollaan, kiroten jalankulkijan, vaikka tämä olisi astunut suojatien vierestä selkeästi pois ja kääntänyt selkänsä koko tielle osoittaakseen, että haluaa odottaa tien tyhjenemistä, kun joidenkuiden on ihan oikeasti mahdoton nähdä, hidastaako se auto vai ei.

Kaikkein pahimpia ovat kuitenkin liikenneympyrät. Tampereella on ollut jostain käsittämättömästä syystä suuri tarve korvata valoristeyksiä liikenneympyröillä. Jalankulkijan näkökulmasta en voi sanoa tämän olevan kovin hyvä muutos, vaan merkki siitä, että suositaan päätöksissä nimenomaan yksityisautoilijoita (joskin olen kyllä kuullut autoilijoiltakin paljon kielteistä palautetta liikenneympyröistä). Tienylityksistä tulee paljon hankalampia ja riskialttiimpia, koska tiet eivät ole liikenneympyrän kohdalla suoria ja on vielä hankalampi seurata kokonaisliikennettä, jonka voin sanoa liikenneympyrässä olevan tarkkaavaisuushäiriöisen jalankulkijan näkökulmasta täysin hallitsematon ja käsittämätön kaaos. Käytännössä joutuu seuraamaan joka ikistä suuntaa, kun valoristeyksessä riittää seurata niitä valoja ja sitä hieman selkeämpää avointa risteysaluetta.

Liikenneympyrässä vältetään — näennäisesti — se punaisissa seisominen, mutta se sama aika menee helposti autoja odotellessa, koska siellä ei ole enää valoja niitä autojakaan pysäyttämässä, ja tulee samat ongelmat kuin tavallisella valottomalla suojatiellä, joten se ainoa jalankulkijan saama hyöty liikenneympyrästä on täysin näennäinen.

Harvaan liikennöidyillä teillä harvemmin on ongelmaa tienylityksissä, mutta yleensä näitä liikenneympyräuudistuksia tehdään kaikkein ruuhkaisimpiin risteyksiin, jolloin se liikenne on kaikkea muuta kuin harvaa. Monella muullakin tiellä se kynnys lisätä ne valot tai korvata suojatie yli- tai alikululla tuntuu olevan turhan korkea.

Gör en anmälan |