Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.
Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Hyvällä suunnittelulla voivat olla erinomaiset
Paikallinen samoilija
17. april 2023 klockan 14.23.17
Portaille tulee varmasti runsaasti käyttöä ja siitä syystä niiden suunnitteluun aina ulkonäöstä logistiikkaan on syytä panostaa kunnolla ja kuunneella paikallisten toiveita sekä kokemuksia ympäristöstä.
Autoille tarkoitettu parkkipaikka voi tosiaan olla iso riski, sillä se houkuttelee ihmiset saapumaan autolla aivan rappusten viereen ja mikäli siellä on vain muutama paikka niin ne täyttyvät nopeasti. Moni nykypäivän "kiireinen" ihminen on usein myös sen verran laiska ettei jaksa/viitsi lähteä tässä vaiheessa enää ajamaan asukaspuiston parkkikselle, vaan jättää autonsa lähimpään sopivaan rakoon.
Sen sijaan jos kaikki jo oletusarvoisesti tietävät ettei rappusten luona ole paikkaa autoille, ne ajetaan (toivottavasti) suoraan asukaspuistoon. Sieltä onkin syytä olla todella selkeä opastus rappusille aina parkkipaikalta lähtien.
Rappusten alapäässä voisi olla hyvä olla parkkitilaa polkupyörille sekä puistonpenkkejä ja pöytiä, joita ulkoilijat voivat hyödyntää lepotauoilla ja esim. juomapullojen säilyttämiseen kuntoilun aikana.
Alhaalle myös tervetullut, sinne kaavailtu pienimuotoinen "ulkosali". Laitteet hyvä valita tukemaan tyypillistä porrastreeniä - konsultoikaa osaavia treeniohjaajia tässä.
Alas tarvitaan myös ehdottomasti joku iso Molokki-roskis, roskaa tulee varmasti ja pienet puistopöntöt täyttyvät todella nopeasti.
Itse rappuset olisi hyvä pyrkiä rakentamaan minimaalisella luonnon muokkauksella. Olisi todella kiva jos nykyinen polku säilyisi rappusten rinnalla, tällöin "tavalliset ulkoilijat" eivät ole pakotettuja kulkemaan rappusia pitkin mäen päälle - esim. koirien ulkoiluttajat.
Ulkoasun ja värityksen olisi hyvä olla ympäristöön (metsään) sopiva, mutta kuitenkin turvallisuuden kannalta riittävästi valaistu sekä sellainen väritys, että askeleet erottuvat toisistaan.
Voisiko valaistuksessa käyttää kelloajastuksen lisäksi liiketunnistimia ja/tai painonappeja..?
Jätetäänkö rappuset ylhäältä avoimeksi metsään? Tuleeko ylös myös joku levähdystasanne?
Kysymyksiä suunnittelun tueksi:
Miten rappuset toimivat lumiseen aikaan?
Tarviiko puhdistaa lumesta - kuka tekee ja kuinka usein?
Tarviiko jäätä estää tai poistaa?
Miten ilkivaltaan varaudutaan? Kohde on käytännössä metsän suojissa ja joutilas nuoriso äkkää sabotoinnin helppouden varmasti ennemmin tai myöhemmin.