Haasteen kuvaus:
Mitkä avainindikaattorit voisivat tukea mielenterveys- ja päihdetyön kehittämistä laadukkaaseen suuntaan tulevassa sote-uudistuksessa? Indikaattorilla eli osoittimella tarkoitetaan tilastollista tunnuslukua, joka kuvaa ilmiön tilaa ja muutoksia. Avainindikaattorien tulisi kuvata mielenterveys- ja päihdepalveluiden toimivuuden kannalta keskeiset ilmiöt.
Tehdyt ehdotukset indikaattoreiksi ja tärkeimmiksi näkökulmiksi:
Sitra on esittänyt mielenterveys- ja päihdepalvelupaketissa (SOTE-tietopaketti) yhteensä 54 laatu-, vaikuttavuus- tai uusiutumiskyky-indikaattoria.
THL:n asiantuntijaryhmä on suositellut parhaiten soveltuvina 21 mielenterveystyön (koskevat väestön mielenterveyttä, sairaala- ja avohoitoa sekä hoidon laatua) ja 25 päihdetyön (palvelun tarpeet, käyttö ja vaikuttavuus) indikaattoria.
KUVA-työryhmä on ehdottanut 37 mielenterveys- ja 27 päihde- sekä 2 yhteistä indikaattoria. Ehdotukset kohdistuvat eniten kolmelle alueelle: Palvelujen tarve (esim. mielenterveys-perusteisesti sairauspäivärahaa ja työkyvyttömyyseläkettä saavat, alkoholijuomien ja tupakkatuotteiden kulutus), palvelujen kustannusvaikuttavuus (esim. mielenterveysindeksi, itsemurhakuolleisuus, päihdehuollon erityispalvelujen kustannukset) sekä hyvinvoinnin ja terveydentila (esim. alkoholia liikaa käyttävien osuus, alkoholikuolemien takia menetetyt työvuodet). (https://www.thl.fi/fi/tutkimus-ja-asiantuntijatyo/hankkeet-ja-ohjelmat/sote-tietopohjan-kehittamishanke/kansallisen-mittariston-valmistelu-kuva-indikaattorit-)
Haastatellut asiantuntijat (n=8) korostivat mielenterveys- ja päihdepalvelujen arvioinnin tärkeimpinä näkökulmina palvelujen saavutettavuutta/saatavuutta ja palvelujen vaikuttavuutta. Sähköisessä kyselyssä palvelujen käyttäjät ja heidän läheisensä (n=137) korostivat vahvasti palvelujen saavutettavuutta/saatavuutta (esim. matalan kynnyksen palvelut) ja henkilökunnan osaamista (esim. käytännön tuki arkeen). Kokemusasiantuntijat (n=12) korostivat arvioinnissaan henkilökunnan osaamisen, asiakasprosessien toimivuuden, asiakaspalautteen sekä vertais- ja kokemusasiantuntijuuden huomioimisen merkitystä.
Suositukset:
- KUVA-työryhmän ehdotuksista tulee valita keskeisimmät tällä hetkellä käytettävissä (tuotannossa) olevat indikaattorit maakuntien käyttöön.
- Palvelujen saatavuutta (esim. odotusaika palveluun tai lääkärin tapaamiseen pääsyyn) ja vaikuttavuutta sekä henkilökunnan osaamista tai pysyvyyttä kuvaavia indikaattoreita, joita ei varsinaisesti sisälly Kuva-ehdotuksiin, tulee alkaa määritellä ja valmistella.
- Mielenterveys- ja päihdepalveluissa tulee ottaa käyttöön yhtenäinen asiakaspalautejärjestelmä mm. palvelun piiriin pääsyn sujuvuudesta, vuorovaikutuksesta henkilökunnan kanssa, tyytyväisyydestä saatuun palveluun ja palvelun koetusta hyödystä.
- Mielenterveys- ja päihdepalveluissa tulee ottaa käyttöön vertais- ja kokemusasiantuntija-toiminnan yhtenäinen kirjaaminen, seuranta ja arviointi.
- Mielenterveys- ja päihdepalveluissa tulee ottaa käyttöön joitakin yhteisiä strukturoituja ja validoituja lomakkeita (esim. BDI, MHI5, Audit, SDS), joiden perusteella voidaan muodostaa indikaattoritietoa asiakaskunnan tilanteesta ja siinä tapahtuneista muutoksista.
- Asiakas- ja hoitotietojen yhtenäisen kirjaamisen varmistamiseksi tarvitaan valtakunnallista ohjeistamista ja kouluttamista.