Siirry sisältöön

Kommentoi luonnosta! Mitä hyvää tai mitä parannettavaa? Onko erityisiä näkökulmia, jotka tulisi mielestäsi huomioida? Kerro mielipiteesi.

Puhekupla 6
Keskustelu | Espoon kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.

Perustiedot

Päättynyt: 14.9.2022

Liitteet

Ilmianna

Katso muut kommentit

Vastauksia palautteisiin: MIkaelS

Profiilikuvan paikka

@Marko_Pesonen_Espoo
23. syyskuuta 2022 kello 14.57.51

Kiitos palautteesta!
Pyöräily tapahtuu tosiaan tonttikatujen osalta ajoradoilla. Poikkeuksena on alueen kokoojakatu Rusthollarinkatu, jossa on liian paljon liikennettä (mm. raskasta liikennettä), jotta sitä voisi sallia. Rusthollarinkadulla ei ole myöskään tilaa erillisille pyöräkaistoille, joten suunnitelmissa on esitetty 4,50 m leveä eroteltu jk/pp-tie kadun eteläpuolelle.

Finnoonkartanonkadun katusuunnitelman merkintöjen selityksiin oli virheellisesti jäänyt jk:n lisäksi jk+pp-tie, poistetaan se. Finnoonkartanonkadulla pyöräillään ajoradalla. Kiertoliittymän viereisen pp-tien geometriaa ei valitettavasti pysty muokkaamaan, koska katualueella ei ole riittävästi tilaa. Koko Rusthollinrinteen alueelle mahdutetaan Bonavan kerrostalorakennukset pihoineen, iso 14-hehtaarin puisto, Kemiran toimitilarakennus sekä kadut ja raitit, joten ylimääräistä tilaa ei ollut käytössä. Jos tulevaisuudessa kadun itäpuolen kaavoitus etenee, voidaan ottaa asiaa huomioon suunnittelussa. Suojatiet suunnitellaan lähtökohtaisesti Espoon kaupungin tyyppipiirustusten perusteella, mutta näitä uusia ohjeita varmaankin tullaan huomioimaan, kun tyyppipiirustuksia tulevaisuudessa päivitetään. Ongelmana on, että jos tehdään R= 5 m kaari pyörätien päätyyn, jalkakäytävä johtaa osittain pyörätielle tai sitten suojatietä pitäisi leventää. Siirtymistä pyörätieltä ajoradalle voidaan korostaa materiaalierolla, kuten Malleniuksenkadun ja Rusthollarinkadun liittymään on esitetty.
Rusthollarinkadun ja Malleniuksenkadun risteykseen ei valitettavasti mahdu tyyppikuvan mukainen ajoradalle johtava pyörätie-yhteys. Tuo ratkaisu vaatii jonkin verran enemmän tilaa, kun sinne pitää saada tilaa jalkakäytävälle sekä riittävästi odotustilaa suojatien eteen jalankulkijoille. Malleniuksenkadun ja Rusthollarinkadun liittymän lounaiskulmaukseen on suunniteltu jalkakäytävän kohdalle lyhyt kiveysalue pyöräliikenteen ohjaamiseksi jk/pp-tieltä Malleniuksenkadun ajoradalle.
Luoteisrinteen jatkeena olevan yhdistetyn jk/pp-tien leveys on 3,0 m. Sitä ei voi leventää, koska katualueen leveys on 6,0 m ja raitin länsipuolella on olemassa oleva jyrkähkö luiska-alue. Katualueen kapeus johtui toimitilarakennuksen tilavaatimuksesta. Minimissään 4,0 m leveät jk/pp-tiet voidaan erotella.

Terveisin suunnitteluryhmän puolesta, Marko Pesonen / Espoon kaupunki