Gå till innehållet

Kommentoi Meijän Cityn Liikenteen ja liikkumisen -teemaa

Pratbubbla 28
Diskussion | Lappeenrannan kaupunki
Diskussionen har avslutats

Liikenteen ja liikkumisen teemassa käsitellään eri liikennemuotoja, liikenneverkkoa, pysäköintiä ja keskustan saavutettavuutta. Esteettömät kulut ja hyvät opasteet mahdollistavat myös liikuntarajoitteisten liikkumisen. Hyvät kevyen liikenteen väylät ja julkisen liikenteen yhteydet kannustavat ihmisiä käyttämään omaa autoa ekologisempia liikkumisvaihtoehtoja.

Meijän Cityn kehittämiskortit, jotka käsittelevät Liikenteen ja liikkumisen -teemaa ovat ohessa liitteenä. Kehittämiskortit tulevat näkyviin, kun painat alapuolella olevaa näytä lisätiedot -nappia. Tutustu kehittämiskortteihin ja kerro mitä ajatuksia tämä teema herättää.

Ilmianna

Marian aukio

Plats för profilbild

JarLizz
23. april 2021 klockan 18.46.40

Kakkola puhui Marian aukion avajaisissa, että vain hänen kuolleen ruumiinsa yli sallitaan liikenne Marian aukion laidalla.

Miten onkaan käynyt? Kakkola on hengissä ja liikenne sujuu aukiolla!!! Autoilijat tööttäilevät pölystä yskiville jalankulkijoille.
Yrittäjät painostivat päättäjiä sallimaan liikenteen aukion sivustassa. Koska alueella ei ole parkkipaikkoja, ohiajava liikenne ei tuo liikkeisiin yhtään asiakasta, pölyä korkeintaan.

Marian aukiolle pääsee joka ilmansuunnasta ajamatta aukion sivustaa.

Jalankulkijoina tiedämme, että aukio on pelkkä läpikulkupaikka! Ohikiitävät autot eivät tuo aukiolle elämää!

Plats för profilbild

Antero
29. april 2021 klockan 17.29.19

Keskustan läpi on jo nyt hankala kulkea autolla kun itä suunnasta länteen ainoa suora reitti on koulukatu. Pohjois - Etelä suunnassakin ainoastaan kirkkokatu. Nyt jos myös lannestä itään suuntautuva autoliikenne siirretään kulkemaan ainoastaan koulukadun kautta tulee ehdottomasti bussipysäkit siirtää takaisin Marian aukiolle liikenteen sujuvuuden kannalta ja muuttaa tämä aukion reunassa oleva Valtakadun pätkä sallituksi ainoastaan bussiliikenteelle.

Visa fler svar

Marian aukio

Plats för profilbild

Jumy
24. april 2021 klockan 7.19.53

Ajoneuvo liikenne pois Marian aukiolta! Lappeen Marian kirkko on nyt aukion reunassa, ei ns keskellä ajoväylää! Kaikissa autoissa on mielestäni kääntyvät pyörät, ainakin useimmissa!
Kehitetään aukiota ja autoilijat etsikää uudet reitit kohteisiinne!
Miten nämä kävely keskustat onnistuu muissa kaupungeissa mutta vaikuttaa että Lappeenrannassa kaikki muutos on pahasta!

Plats för profilbild

bussi kuski
29. april 2021 klockan 19.28.05

Marianaukiolle henkilöautopysäköinti.. Koulukadulta varsikin Oprin kohdalta pysäköinti paikat pois ja koulukatu leveämmäksi.


Marian aukio

Plats för profilbild

TI
24. april 2021 klockan 7.53.33

Marian Aukiolla on pidettävä ajoneuvoliikenne auki ja muutama pysäköintipaikka liitettävä siihen, oli tapahtumia tai ei. Liikenne siinä on ollut hyvin maltillista.


Paikallisliikenne

Plats för profilbild

Bussi
24. april 2021 klockan 9.59.14

Paikallisbussit itään päin pysäkit Valtakadulle ja länteen Koulukadille


Keskustan liikenne

Plats för profilbild

Ääneton
24. april 2021 klockan 10.10.40

Keskusta liikennejärjestelyt ovat sekavia. Pienet korttelit ja jatkuvat muutokset liikennejärjestelyissä eivät auta asiaa. Osa keskustan pienistä poikkikaduista pitäisi muuttaa vain kävelykaduiksi. Tämä selkeyttäisi autoliikennettä.


Mopojen ja moottoripyörien paikoitus.

Plats för profilbild

Penali
24. april 2021 klockan 11.06.18

Satama -alueella on varattu ja tehty mopoille ja moottoripyörille joitain kaikoitusalueita. Niitä olisi toivottavaa saada muuallekkin muutamia, esimerkiksi torialueelle, Marian-aukion läheisyyteen.

Plats för profilbild

hyvä idea
26. april 2021 klockan 19.02.16

Kannatetaan, eri liikkumismuodot tulisi huomioida paremmin, ei vain autot!


Sekava liikenne

Plats för profilbild

Yksi monista
24. april 2021 klockan 11.47.15

Täytyy kyllä sanoa, että liikenteellisesti Lappeenranta on huonoiten tomivampia kaupunkeja Suomessa. Rantaraitti on nuorison kiihdytysajopaikka illalla. Pallossa junaradan puomit puuttuvat ja näkyvyys surkea. Keskustassa joka toisen kadun risteyksessä kolmio ja joka toisen ei. Mitään vihreää aaltoa valojen vaihtumisen kohdalla en ole juurikaan nähyt. Ei ole ihan selvinpäin suunniteltu kaupunkiliikenne.

Plats för profilbild

Manta
12. maj 2021 klockan 5.34.17

Rantaraitille tulisi irrottaa pyöräkaista. Se palvelisi mm sujuvaa työmatkaliikennettä. Ilmasto lämpenee ja pyöräily lisääntyy mm koronan myötä.


Kesäterassi

Plats för profilbild

elämää
26. april 2021 klockan 20.59.34

Ainoa ja oikea toimi on kesäisin "kesäterassi" ja talvisin joulukylä pidemmäksi aikaa.


Joukkoliikenne Koulukadulla

Plats för profilbild

TarjaS
27. april 2021 klockan 5.44.43

Joukkoliikenteen "keskus" / seisake ja pysäkit sijaitsevat nyt ja jatkossa Koulukadulla. Sieltä puuttuu paikka, jossa voi odottaa tulevaa autoa. Ei ole paikkoja missä istua (tai seisoa) ja odottaa sateelta, tuulelta, liikenteen pölyltä eikä liikenteen melulta suojassa.Ei ole istuinapaikkoja eikä kunnollisia seisomispaikkoja. Seisoskelu likaisissa nurkissa nojaillen seiniin on "nöyryyttävää" ja alentavaa. Paikalle on usein kerääntynyt epämääräistäporukkaa joka syljeksii joka paikkaan ja käyttäytyy pelottavasti. Eli tarvitaan siisti ja virallinen odotustila esim kauppakeskuksen käytävälle.


Kevyen liikenteen raitti Pikisaaresta Kariniemeen

Plats för profilbild

Matin ohje
27. april 2021 klockan 10.53.38

Raittihan on ollut siinä aikanaan ja nyt sen voisi rakentaa uudelleen. Se olisi hyvä ulkoilureitti pyöräilijöille ja jalankulkijoille ja lyhentäisi myös Kariniemen asukkaiden kulkua rantatorille. Hyvin suunniteltu silta on kaunis katsellakin ja niillä on paljon käyttäjiä. Kaikissa vesistöjen varrella sijaitsevissa kaupungeissa näitä rakennetaan paitsi ei Lappeenrannassa. Katsokaa esimerkkiä vaikka Savonlinnasta.


Pyöräliikenne on ajoneuvoliikennettä

Plats för profilbild

Abc
27. april 2021 klockan 11.13.23

Toivoisin, että Lappeenrannassa tehtäisiin keskustan laajuinen suunnitelma pyöräverkon tavoitteellisesta tilasta. Tämän tulisi sisältää suunnitelma yksisuuntaisesta pyöräliikenteen järjestelmästä keskustan alueella, ja miten se yhdistyy vanhaan "kevyen liikenteen" infraan keskustan ulkopuolella.
Ensisijaisesti tämä tarkottaisi sitä, että pyöräliikenne pistetään ajoradalle, minne se ajoneuvoliikenteenä kuuluisikin, ja vilkkaimmimme kaduille tehtäisiin yksisuuntaiset pyörätiet ja -kaistat riittävän leveinä. Mahollisesti myös pyöräkatuja voitaisiin mm. Oulun ja Joensuun esimerkkien mukaisesti toteuttaa monille tärkeimmille kaduille. Tulisi tehdä linjaus, että keskustan alueella pyöräilijät eivät jaa jalankulkijoiden kanssa koskaan samaa tilaa keskustan katujen alueella (pois lukien puistot, kävelykadut ym.). Tätä ajatusta suunnitelmat eivät tue, vaan ne ovat jo valitettavan vanhanaikaisia.


Mikä on idea, kun kaupunkia suljetaan?

Plats för profilbild

Huuno
29. april 2021 klockan 7.06.32

Kenen etua ajaa kaupungin keskustan tai joidenkin alueiden sulkeminen? Miksi pitää tälläisessä tuppukylässä rajoittaa liikennettä, jota ei edes ole. Jalankulkija, joka tarkoittaa ihmistä, kykenee kulkemaan suolla, metsässä, vuorella, tunkeutumaan niin pienestä raosta läpi, mistä vain pää mahtuu tai vaikka kiipeämään puuhun tarvittaessa. Kaupungissa, missä alusta on sileää asfalttia tarvitaan kummasti kokonainen aukio jalankulkuun. Onkohan tässä jokin hämärtynyt. Mitenköhän Japanin suurkaupungeissa jalankulkijat pystyvät kulkemaan, kun tyhjät aukiot ovat käsittääkseni harvassa? Keskustasta on tullut baarimaailma jalankulkijoille. Ainoa menestyvä liiketoiminta suljetuilla kaduilla.


Autot keskustaan

Plats för profilbild

asukas
29. april 2021 klockan 11.47.08

Myös autot kuuluvat keskustaan! Ehdottomasti Marian aukiolla läpikulku jatkossakin autolla!


Turha aukio

Plats för profilbild

Mukavuus
29. april 2021 klockan 12.33.16

Turha aukio, joka joutaa parkkipaikoiksi. Kuka tuolla aukiolla viitsii kököttää, kun meillä on satama.


Korkki tehtaan ranta

Plats för profilbild

Meke
29. april 2021 klockan 16.00.31

Kiitos ko rannan huoltamisesta mattopesupaikasta, ulkotreenialueesta, leikkikentästä. Mutta laittakaa rantaraitille siihen kohtaan porsaat tai muu hidaste että myös liikkumisen turvallisuus säilyy jo kohteista rantaan ja päinvastoin.


Lappeenkatu

Plats för profilbild

Antero
29. april 2021 klockan 17.57.54

Jos Taipalsaarentien ja Lappeenkadun liittymään tulee liikennevalot tulee vastaavasti Lappeenkadun ja Mutkakadun välinen liikenne siirtää kulkemaan Kirkkokadun kautta. Samalla ehdottaisin Lappeenkadun päälle rakennettavaksi puistokantta Mutkakadun Nesteen kohdalta aina Tietäjänkadulle asti, eteenkin jos Kauppakatu 61 päälle joskus rakennetaan parempaa toimisto/asuin/liikuntapaikkarekennusta. Näin saataisiin Lappeenkadun pohjoisen puolen keskusta ja sen eteläpuolella oleva asutus paremmin osaksi keskustaa.


Valtakatu/ Marianaukio

Plats för profilbild

Slimboy
29. april 2021 klockan 18.35.31

Liikene Valtakadulla Marianaukion kohdalla tulee sallia ympäri vuoden,nykyisen muotoinen liikenne mahtuu hyvin Valtakadulle eikä keinotekoisesti laajennettu aukio tarvitse Valtakadun kaistaa ,liikun päivittäin katua pitkin autolla koska liikkumiseni on muuten hankalaa,en ole huomannut kertaakaan mitään ongelmia jalan tai pyörällä liikkuvien kanssa,kaikki mahtuvat kulkemaan ja hyvin.Liikenteen voi sulkea tilapäisesti jos aukealla on joku tapahtuma muttei pidemmäksi aikaa


Autoliikenne ei sovi Marianaukiolle

Plats för profilbild

Risto
29. april 2021 klockan 20.07.32

Aukio on aivan kaupungin sydämessä. Sen vierellä tai välittömässä läheisyydessä on puisto, hautausmaa ja kirkko. Kaikkialla Euroopassa tällainen kaupungin sydämessä oleva aukio ja sen halkaiseva katu on varattu jalankulkuun ja kaupungin historiasta ja tunnelmasta nauttimiseen. Pysäköintihalleja löytyy läheltä ja ydinkeskustaan kohdistuvaa moottoriajoneuvoliikennettä on muutenkin vähennettävä, myös äänihaittasyistä.


Marian aukion läpiajo

Plats för profilbild

Mersu
1. maj 2021 klockan 15.29.08

Marian aukion läpiajo ehdottomasti läpi vuoden sekä parkkiruutuja aukiolle, muutoin loppuu kauppa ja ihmiset keskustassa.


Viihtyisyyttä autojen keskellä

Plats för profilbild

Ninni
4. maj 2021 klockan 11.07.28

En tajua miten autoilla ajamisen salliminen Marian aukion läpi on kenenkään mielestä hyvä idea. Minkäänlaista viihtyisyyttä ei sillä ainakaan tilaan tuoda - melkoinen "ekokaupunki", jossa ei saada edes aukiota rauhoitettua autoliikenteeltä. Tässä väärinkäytetään shared space -ajattelua ihan urakalla, sen tarkoitus ei todellakaan ole viedä viimeisiäkin tiloja kävelijöiltä ja kaupungissa oleskelijoilta autoliikenteen käyttöön. Autoilulla on jo nyt kaikki parhaat väylät, tilat ja kunnossapito, eikö edes yhtä aukiota voida pyhittää sille, että saa oleskella keskustassa rauhassa ilman että tarvitsee koko ajan hengitellä ohiajavien autojen pakokaasuja, kuunnella niiden melua ja hypellä niiden alta pois?

Läpiajoliikenne ei myöskään hyödytä keskustaa millään tavalla, tämä on monessa kaupungissa huomattu.


Aukioiden kaupunki

Plats för profilbild

Rose
6. maj 2021 klockan 13.13.44

Kyllä Lappeenrannassa löytyy aukioita joissa kävellä, on satama, Marian aukio , kauppatori ja kansalaistori, eikä niillä pahemmin ole autoliikennettä, ja kävelykatu osuus kauppakadulla. Mielestäni Valtakatu pitää olla auki ympärivuotisesti. Meillä on myös todella hyvät pyörätiet myös keskustan ulkopuolella.