Tällä hetkellä liikenneverkon ylläpito rahoitetaan valtion budjetista. Liikenteestä kerätään valtiolle veroja noin 7 - 8 mrd. euroa. Tästä summasta vain murto-osa käytetään tieverkkoon. Miten sinä ratkaisisit Suomen liikenneverkon rahoitusongelman?
Perustiedot
Päättynyt: 23.1.2017
Liikenneinfra on osa julkista taloutta
JukkaH
23. tammikuuta 2017 kello 19.42.23
Selvityksessä ehdotetaan itse asiassa, että julkisen infran rahoitukselle luodaan korvamerkitty verotusoikeus. Sellainen linja romahduttaa julkisen taloden ja demokraattisen päätöksenteon. Infrastruktuurimenojen tulee hyvinvointiyhteiskunnassa olla samassa valinkauhassa muiden julkisten menojen kanssa. Niistä päätetään poliittisesti. Ja lopulta vaaleissa.
Tässä voi vain kysyä, mitä menolajit seuraavaksi siirretään talousarvion ulkopuolelle ja eduskunnan ulottumattomiin. Selvityksessä tätä käytetään kaiken lisäksi positiivisena argumenttina ehdotusten puolesta, että tienpidon menot eivät enää kilpailisi kaiken maailman muiden menojen kanssa. Myös ns. siltarumpupolitiikan välttäminen otetaan argumentiksi, vaikka käytännön tienpidossa todella nykyään vähäistä. Sitäpaitsi maakuntahallinnon mukaan otto yhtiön hallitukseen toisi tienpitoon siltarumpupolitiikkaa oikein kunnolla.