Millaista on autoilu Tampereen seudulla?

Puhekupla 48
Keskustelu | Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä, Tampereen kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Tampereen seudulla yksityisautoilu on yleisin kulkutapa. Autoilu on myös tulevaisuudessa tärkeä osa liikennejärjestelmää. Seudun tavoitteena on lisätä kestävien kulkutapojen käyttöä siellä, missä siihen on edellytyksiä.

Autottomia talouksia on eniten Tampereella (34 %) ja vähiten Vesilahdella (7 %). Seudun autokanta muuttuu jatkuvasti ympäristöystävällisempään suuntaan, kun sähköllä, kaasulla ja biopolttoaineella käyvät autot yleistyvät. Tämä on merkittävää ilmastotavoitteiden kannalta.

Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita auton kulkutavaksesi?

Perustiedot

Päättynyt: 14.4.2022

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Ruuhkat lisääntyneet

Käyttäjän profiilikuva

Wannabe pyöräilijä
29. maaliskuuta 2022 kello 12.48.06

Ratikan rakentamisen yhteydessä Sammonkadun loppupää on ruuhkautunut älyttömästi. Ajokaistoja on rakennettu liian vähän. Kun pyöräily on nykykunnossapidolla tehty vaaralliseksi 6 kk vuodessa, ei talvikautena ole muuta mahdollisuutta kuin istua autossa ruuhkassa tai ajella kiertoteitä. Ekologista?

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

@samuus
1. huhtikuuta 2022 kello 1.47.37

Sammonkadun asukkaana pakko olla eri mieltä. Sammonkadun ei ole enää edes tarkoitus olla läpiajokatu, joten ajoratoja on aivan riittävästi ja ruuhkat ovat maltillisia. Autojono näyttää pitkältä, johtuen autojen suuresta tilantarpeesta, vaikka esim. 10 auton jonossa on keskimäärin vain 13 ihmistä. Kävelyn ja pyöräilyn talvikunnossapidon vaarallisuuden allekirjoitan täysin. Ekologisinta nimenomaan on tehdä joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn reitit suorimmiksi ja lyhyimmiksi, jolloin ihmisiä ohjautuu luonnollisesti kestävien kulkumuotojen käyttäjiksi.

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

Se sama
1. huhtikuuta 2022 kello 23.37.04

@samuus kirjoitti:

Sammonkadun asukkaana pakko olla eri mieltä. Sammonkadun ei ole enää edes tarkoitus olla läpiajokatu, joten ajoratoja on aivan riittävästi ja ruuhkat ovat maltillisia. Autojono näyttää pitkältä, johtuen autojen suuresta tilantarpeesta, vaikka esim. 10 auton jonossa on keskimäärin vain 13 ihmistä. Kävelyn ja pyöräilyn talvikunnossapidon vaarallisuuden allekirjoitan täysin. Ekologisinta nimenomaan on tehdä joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn reitit suorimmiksi ja lyhyimmiksi, jolloin ihmisiä ohjautuu luonnollisesti kestävien kulkumuotojen käyttäjiksi.

Ekologisinta on pitää pyöräily- ja kävelyreitit käyttökelpoisina ja turvallisina läpi vuoden, tästä olen samaa mieltä. Mutta kun ne eivät ole, joudutaan turvautumaan autoon lyhyilläkin matkoilla, esim. mennessä Kalevan uintikeskukseen. Joukkoliikenne harvoin on pyörää nopeampi liikennemuoto lyhyillä etäisyyksillä, kun aika mitataan ovelta ovelle.

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

Isi
3. huhtikuuta 2022 kello 13.44.00

Se sama kirjoitti:

Ekologisinta on pitää pyöräily- ja kävelyreitit käyttökelpoisina ja turvallisina läpi vuoden, tästä olen samaa mieltä. Mutta kun ne eivät ole, joudutaan turvautumaan autoon lyhyilläkin matkoilla, esim. mennessä Kalevan uintikeskukseen. Joukkoliikenne harvoin on pyörää nopeampi liikennemuoto lyhyillä etäisyyksillä, kun aika mitataan ovelta ovelle.

Entisenä Sammonkadun asukkaana olen @samuus kanssa samaa mieltä. Remontti on tulokseltaan 5/5. Komppaan myös nimimerkki Wannabe pyöräilijää siinä, että huono talvikunnossapito pakottaa auton rattiin ruuhkauttamaan liikennettä. Vaimon kanssa vietäisiin lapsi talvellakin päivähoitoon ihan mielellämme kävellen tai pyörällä. Kunnossapito ei vaan mahdollista sitä, vaunuja ei pysty työntämään tai pyöräkärryä vetämään 10cm syvässä hangessa tai 20cm leveällä jalkakäytävällä/pyörätiellä. Tämä talvi on jouduttu autoilemaan lapsi hoitoon juurikin mainitulla Kalevan alueella. Ärsyttäähän se odotella valoissa, kun tietää että voisi ihan yhtä hyvin vetää viereisellä pyörätiellä pyöräkärryä ja jättää ajoradalle tilaa kauempaa tuleville, joille auto saattaa olla ainoa vaihtoehto.

Ilmianna |