Millaisen sote-kuntayhtymän toivot muodostuvan Kymenlaaksoon?

Frågetecken 398
Enkät | Kymenlaakson sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymä
Enkäten har avslutats

Kymenlaakson kunnat Kouvola, Kotka, Hamina, Virolahti, Miehikkälä ja Pyhtää sekä kuntayhtymä Carea valmistelevat uuden maakunnallisen sote-kuntayhtymän perustamista. Uuden kuntayhtymän on tarkoitus aloittaa toimintansa 1.1.2019.

Valtakunnallinen sote-uudistuksen aikataulu ja sisältö on elänyt jatkuvassa vaihtelussa. Kymenlaaksossa päätettiin, kesällä 2017 otetun valtakunnallisen aikalisän jälkeen, viedä maakuntamme sote-uudistusta eteenpäin ilman toistuvaa toteutumiseen liittyvää epävarmuutta.

On siis aika ottaa ohjat omiin käsiin ja rakentaa uuden ajan sote-toimija, joka tarjoaa palveluita Kymenlaakson tarpeista lähtien. Yhdessä olemme vahvempia ja voimme saada parasta kehitystä aikaseksi.

Nyt kuntayhtymän valmisteluissa aloitetaan strategiatyötä. Koska kuntayhtymän perustana on asiakaslähtöiset ja kymenlaaksolaisille parasta tarjoavat palvelut, on valmistelijoille tärkeä kuulla, millaisena palveluiden nykytila nähdään ja millaisia toiveita toiminnalle esitetään.

Basuppgifter

Avslutat: 4.1.2018

Bilagor

Inga bilagor
Gör en anmälan

De obligatoriska frågorna i enkäten är markerade med en asterisk (*).

Det här fältet är obligatoriskt.
Svar
  • alle 18-vuotias 0 / 398
  • 18-29 vuotta 29 / 398
  • 30-60 vuotta 281 / 398
  • yli 60 vuotta 88 / 398
Det här fältet är obligatoriskt.
Svar
  • asukas 294 / 398
  • yrittäjä 9 / 398
  • kunnan tai kuntayhtymän työntekijä (sote) 158 / 398
  • kunnan tai kuntayhtymän työntekijä (muu) 62 / 398
  • muu 6 / 398
Det här fältet är obligatoriskt.
Svar
  • lääkärin vastaanotto 281 / 398
  • sairaan-/terveydenhoitajan vastaanotto 201 / 398
  • hammaslääkärin vastaanotto 201 / 398
  • suuhygienistin vastaanotto 100 / 398
  • rokotukset 189 / 398
  • erikoislääkäripalveluja 128 / 398
  • laboratorion näytteenotto 222 / 398
  • röntgenpalvelut 119 / 398
  • äitiys- ja lastenneuvolapalvelut 34 / 398
  • perheneuvolan palvelut 19 / 398
  • mielenterveys- ja päihdepalvelut 15 / 398
  • sosiaaliohjaajan/sosiaalityöntekijän vastaanotto 8 / 398
  • työllistymispalvelut 16 / 398
  • sosiaalihuollon taloudellinen tuki 6 / 398
  • vammaispalvelut 6 / 398
  • fysioterapia 53 / 398
  • toimintaterapia 6 / 398
  • puheterapia 4 / 398
  • apuvälinepalvelut 24 / 398
  • asumispalvelut 5 / 398
  • sairaalahoito 30 / 398
  • kotihoito 6 / 398
  • kotihoidon tukipalvelut (mm. ateriapalvelu, kuljetuspalvelut, asiointi, turvapuhelin) 2 / 398
  • omaishoidontuki 9 / 398
  • veteraanipalvelut 0 / 398
  • sairaankuljetus 15 / 398
  • lastenvalvojan palvelut 9 / 398
Det här fältet är obligatoriskt.
Svar
  • Kyllä 256 / 398
  • Ei 142 / 398
Det här fältet är obligatoriskt.
Svar
  • Koska olen perusterve keski-ikäinen ihminen, jos sairastelisin palvelut eivät riittäisi.

  • Ajan ja avun on saanut terveysasemalta nopeasti.

  • Hyvin toimivat lähipalvelut

  • Minä ja perheeni emme ole juuri sairastelleet. Lasten vaivoihin olen saanut hyvä palvelun terveyskeskuksesta. Hammaslääkärin vastaanotolle kuuden kuukauden odotusaika on aivan liian pitkä. Lähipalvelut neuvolassa ovat olleet ensiarvoisen tärkeät.

  • Kysyntä on vastannut tarjontaa.

  • aikoja saa hyvin ja hoitoa tarpeisiin

  • Perusterve, en vielä sairastele. Ei ole pitkäaikaissairauksia

  • Juuri niitä palveluita en ole saanut joita olisin tarvinnut.

  • Olen saanut riittävät palvelut tarvitessani.

  • Palvelut ovat vastanneet tarpeitani.

Det här fältet är obligatoriskt.
Svar
  • Sujuvaa kohdallani

  • Yhteistyö on toiminut hyvin.

  • On sujunut

  • Pääsääntöisesti sujuvaa. Vastaanottoaikoja tulisi aktiivisesti tarjota myös muualle kuin lähiasemalle.

  • Toimiva on ollut. Lisäksi tiedän itsekin aika paljon palveluista.

  • Päivystyksen ja terveyskeskuksen keskinäinen yhteistyö heikkoa, tieto ei välity.

  • En ole tarvinut eri toimijoita

  • Pääosin sujuvaa

  • pääosin sujunut hyvin.

  • Ei ole tarvetta ollut eri toimijoille.

Valitse seuraavista vaihtoehdoista viisi (5) mielestäsi tärkeintä
Det här fältet är obligatoriskt.
Svar
  • Osaava henkilökunta 327 / 398
  • Nopea palveluihin pääsy 261 / 398
  • Asiakkaan tarpeiden huomioiminen 215 / 398
  • Sujuva palveluketju 206 / 398
  • Ystävällinen palvelu 136 / 398
  • Kyky kuunnella 81 / 398
  • Oma työntekijä 44 / 398
  • Joustava saatavuus 93 / 398
  • Palveluiden läheinen sijainti 231 / 398
  • Julkinen ostanut yksityiseltä 19 / 398
  • Kiireettömyyden tuntu 35 / 398
  • Monipuoliset digitaaliset palvelut 35 / 398
  • Edullisuus 129 / 398
  • Muu (tarkenna perusteluissa) 16 / 398
Svar
  • Ammattitaito on ensiarvoisen tärkeää. Läheisestä sijainnista suuri hyöty.

  • Asiakkaana kuulluksi tulemisen kokemus on varmaan kaikkein keskeisintä, saadulla palveluajalla ei tällöin ole niin suurta merkitystä. Kiireessäkin voi olla läsnä. Osaava, sitoutunut ja tunnollinen henkilöstö takaa sen, että asiakkaan asiat tulevat hoidetuksi. Muutoin asiakas voi saada vaikka kuinka paljon vastaanottoaikaa, mutta hänen asiansa eivät etene mihinkään.

  • Palveluiden tulisi olla ammattitaitoista ja lähellä.

  • -

  • Arviointini koskee Kymijoen työterveyshuollon palveluita.

  • Palvelut ovat menneet kauemmaksi varsinkin jos haluaa käyttää kunnan järjestämää. Yksityisten palvelujen ostaminen ei mielestäni auta palveluiden paranemiseen tai yhdenvertaisuuteen. Tässä kuulostaa että mennään enemmän USAn malliin että rahalla saa enemmän...vaikkakin luvataan palveluseteleitä.

  • Arviointini koskee Kymijoen työterveyshuollon palveluita + sen kauttaohjattuja palveluita (CityTerveys)

  • Osaava henkilöstö tärkeää, palvelut tulisi saada nopeasti.

  • ammattitaito ja kohtelu, lähipalvelut erityisesti ikääntyneille ja eritysryhmille

  • Tärkeintä on että asiat hoituvat hyvin ja ajoissa.

Valitse seuraavista vaihtoehdoista viisi (5) mielestäsi tärkeintä
Det här fältet är obligatoriskt.
Svar
  • Päivystys 334 / 398
  • Äitiys- ja lastenneuvola 140 / 398
  • Lapsiperheiden tuki ja perhetyö 79 / 398
  • Ohjaus ja neuvonta oikeaan palveluun pääsemiseksi 102 / 398
  • Laboratorio 285 / 398
  • Röntgen 160 / 398
  • Vuodeosasto 43 / 398
  • Palveluasuminen (ikäihmiset, vammaiset, muut asumisen tukea tarvitsevat) 82 / 398
  • Mielenterveyspalvelut 63 / 398
  • Päihdepalvelut 28 / 398
  • Suun terveydenhuolto 173 / 398
  • Yleislääkärin palvelut 287 / 398
  • Sosiaalityön palvelut 55 / 398
  • Kuntoutuspalvelut 51 / 398
  • Oppilashuolto (terveydenhuolto, kuraattori, psykologi) 112 / 398
  • Ikäihmisten neuvolapalvelut 87 / 398
  • Muu (tarkenna perusteluissa) 20 / 398
Svar
  • Matka rajoittaa monen asiakasryhmän palveluihin hakeutumista.

  • Nämä asiakaskunnat jättävät menemättä palveluihin, jos ne siirtyvät liian kauas, joka jatkossa lisää laitoshoitoja, lieveilmiötä, pahoinvointia, eli nostaa kustannuksia.

  • Päivystys, yleislääkäri, laboratorio ja röntgen tulisi sijoittaa lähelle toisiaan, jolloin potilas ei joudu matkustamaan näiden välillä vaan niiden käyttö on joustavaa ja edullista.

  • -

  • Mielestäni ei voi pelkästään viittä valita. Madollisimman lähellä olevat palvelut ja niiden sijoittaminen lähelle toisiaan. Valitettavasti kun terveyspalvelut lähtevät liian kauas alkaa poismuutto virta varsinkin nuorten ja lapsiperheiden osalta.

  • Perusterveydenhuoltopalvelut pitäisi olla lähellä sekä oppilaitoksissa tehtävä oppilashuolto.

  • esimerkiksi ikääntyneillä liikkuminen hankalaa, jo ilman pitkiä matkojakin. Kouluterveydenhuolto edelleen kouluissa. Pitkä matka saattaa pitkittää palveluiden piirin hakeutumista, jollin kerranvaikutukset ovat suuret.

  • Terveyskioskityyppistä rokotus-, verenpaineenmittaus-, asiantuntijakonsultaatio- (lue kuuntelua) yms. palvelua tarvitaan joustavasti läheltä asujaa.

  • Tässä varmaan saadaan tulokseksi, että kaikki kyselyyn vastanneet kannattivat erityissairaanhoidon keskittämistä. :)

  • Perusasiat pitää hoitua lähellä.

Rastita kaikki vaihtoehdot, joihin vastaisit kyllä
Det här fältet är obligatoriskt.
Svar
  • Sähköinen terveystarkastus 113 / 398
  • Omahoitoa tukevat muistutukset ja kalenteriratkaisut 235 / 398
  • Omien terveystietojen tarkastelu 355 / 398
  • Hoitoviestit 196 / 398
  • Ajanvaraus 351 / 398
  • Ravitsemusneuvonta 85 / 398
  • Terveysneuvonta 103 / 398
  • Esitietojen lähettäminen sähköisellä lomakkeella ennen terveystarkastusta 264 / 398
  • Omien mittaustulosten, esim. verenpaine, verensokeri ja paino lähettäminen sosiaali-ja terveydenhuollon ammattilaiselle 204 / 398
  • Videoyhteys sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen kanssa 89 / 398
  • Asiakaskohtainen palvelusuunnitelma 74 / 398
  • Chat-palvelua sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen kanssa (kysymys-vastaus) 129 / 398
  • Älypuhelinsovelluksia 119 / 398
  • Sähköinen palautteenanto 178 / 398
  • Vertais- ja ryhmätoiminta verkossa 47 / 398
  • Verkkoryhmiin osallistuminen 38 / 398
  • Muu (tarkenna perusteluissa) 15 / 398
Svar
  • Jos mennään liikaa sähköisiin palveluihin, saattaa jäädä mm.oleellisia oireita huomioimatta. Kevyet, ei-riskialttiit sähköiset ratkaisut ovat ok, mutta tietyt asiat vain vaativat henkilökohtaisen kontaktin.

  • -

  • Sähköiset palvelut voivat jättää jotain huomaamatta. Unohdetaan asiakaan kohtaaminen kasvokkain. Linjoja pitkin on helpompi antaa myös sitä epäasiallista palautetta joka kuitenkin kasvokkain on vähäisempää.

  • Itse olisin valmis käyttämään runsaasti sähköisiä palveluita, mutta epäilen erityisryhmien osaamista/kyvykkyyttä/halua.

  • Esim. operaatioihin tullessa voisi olla mielekästä tutustua toimenpiteeseen ja valmistautumiseen yms. kotioloissa.

  • Olen valmis käyttämään paljon sähköisiä palveluja.

  • Sähköiset palvelut ovat usein kynnyksettömiä ja ne tuovat palvelut myös syrjemmässä asuvien ääreen. Erityisryhmien osalta tilanne on haastavampi.

  • en halua käyttää esim. älypuhelinta sote-asiointiin enkä omaa tietoliikenneyhteyttäni

  • TErveystarkastukseen liittyvä hyvä, mutta vaatii kontaktin.

  • Kaikki sähköiset palvelut tervetulleita.

Det här fältet är obligatoriskt.
Svar
  • Ratamo

  • Kymppi.

  • Kymppi on hyvä oivallus!

  • KYMPPI

  • KYMPPI

  • Kymppi

  • -

  • KYMPPI

  • -

  • Kymenlaakson kuntayhtymä