-
Tavoitteeseen ”Kulttuuritoimijoiden rooli yhteiskunnan henkisen kriisinkestävyyden avaintoimijoina on vahvistunut” liittyen Sivistysliitto Kansalaisfoorumi korostaa yhdistysten toteuttaman kulttuuritoiminnan merkitystä. Kulttuuriharrastaminen on keskeinen tapa vahvistaa ihmisten omaa toimijuutta ja henkistä kriisinkestävyyttä.
Matalan kynnyksen osallistuminen ja kulttuuriharrastaminen paikallisyhteisöissä lisäävät osallisuutta sekä tarjoavat mahdollisuuksia harjoitella yhteisöissä toimimisen ja vaikuttamisen taitoja. Paikallisesti toteutettu kulttuuritoiminta vahvistaa myös yhteisöjä itseään ja tätä kautta koko yhteiskunnan henkistä kriisinkestävyyttä. Tätä työtä tehdään laajasti vapaan sivistystyön oppilaitoksissa ja kulttuurijärjestöissä.
Kannatamme toimenpidettä 19 (“Panostetaan kaikenikäisten hyvän medialukutaidon ja informaatiokulutaidon ylläpitämiseen päivitettyjen kansallisten mediakasvatuslinjausten mukaisesti”). On tärkeää huomioida myös aikuisten medialukutaidon puutteet, ja vapaa sivistystyö voi toimia näiden taitojen keskeisenä kouluttajana.
-
TAVOITE: Taide- ja kulttuurialan ammattilaisten työskentelyedellytykset ja toimijoiden välinen yhteistyö paranevat:
--> alla olevat toimenpiteet eivät liity toimijoiden yhteistyöhön, kaipaisimme siihen jotakin omaa toimenpidettä.
Esimerkiksi: Eri taiteen alojen toimijoiden välistä yhteistyötä ja yhteishankkeita rahoitetaan tavoitteena uudistaa ekosysteemiä ja rikkoa raja-aitoja.
Toimenpiteeseen 19. ehdotamme uutta muotoilua, koska myös muu kulttuurilukutaito on tässä mielestämme relevanttia:
Panostetaan kaikenikäisten hyvän medialukutaidon ja informaatiolukutaidon ylläpitämiseen päivitettyjen kansallisten mediakasvatuslinjausten mukaisesti sekä koko Suomen väestön kulttuurikompetenssin vahvistamiseen.
-
aiteenalojen tasapuoliseen kohteluun ja niiden väliseen avoimeen vuoropuheluun pitää kiinnittää erityisesti huomiota. On todella hyvä, jos taide ja kulttuuri ymmärretään vahvaksi osaksi yhteiskuntaa. Sen edellytyksenä on kaikkien yhteisymmärrys, mikä on kenenkin vapautta ja mikä vastuuta. Vastuullinen vapaus on ainoa tapa uudistua ja luoda tulevaisuutta, se on menestyvän yhteiskunnan salaisuus. Kulttuuri- ja taidekentällä on paljon piilevää potentiaalia myös vientituotteiksi, kunhan niiden luontevaan hyödyntämiseen löydetään väyliä. Siksi uudet rahoituskuviot ja -mallit ovat todella tervetulleita.
-
Toimeenpanosuunnitelmaan tulee sisällyttää toimenpiteiden 11 ja 12 yhteyteen selontekotekstissä oleva maininta "Visuaalisten alojen taiteilijoiden korvaus- ja palkkiojärjestelmää kehitetään." (s. 27)
Kuvataide on Suomessa tutkitusti heikosti rahoitettua, ja alan rakenteiden uudistaminen on odottanut pitkään. Opetus- ja kulttuuriministeriön toimeksiannosta laadittu, kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cuporen laatima laaja selvitys Visuaaliset taiteet Suomessa (2023) osoittaa, että valtio rahoittaa visuaalisia taiteita vähän suhteessa useimpiin muihin taiteenaloihin, ja että visuaalisten taiteiden alalla taiteellisen työn rakenteet ovat monia muita taiteenaloja heikommat. Ennen kulttuuribudjettiin kohdistuneita leikkauksia visuaalisen taiteen osuus koko valtion taidebudjetista oli vain 1 % (Cupore 2021). Kuvataiteen rakenteiden puutteellisuus on pitkään jatkunut rakenteellinen ongelma. Tämä ongelma on noteerattu niin tuoreessa Kulttuuripoliittisessa selonteossa (2025) kuin opetus- ja kulttuuriministeriön linjapapereissa.
Muun muassa vuonna 2023 laaditussa Opetus- ja kulttuuriministeriön virkanäkemyksessä tulevan hallituskauden valinnoista todetaan: ”Taide- ja kulttuurialoista museoita ja esittäviä taiteita koskeneiden valtionosuusuudistusten jatkoksi tulee vahvistaa sellaisten kulttuurialojen toimintaedellytyksiä, joilta puuttuvat valtionosuusjärjestelmän kaltaiset rakenteet. Tällainen ala on visuaaliset taiteet, jolla työskentelevien ammattilaisten määrä on suuri ja jota tarjotaan ja kulutetaan monissa verrokkimaissa paljon enemmän kuin Suomessa.”
Kuvataiteen rakenteiden puutteellisuus on noteerattu myös seuraavissa julkaisuissa: Kulttuurin tulevaisuustyöryhmä: Kulttuurin aika on nyt, OKM 2023 ja Taide- ja taiteilijapolitiikan suuntaviivat, OKM 2018.
Selonteon kirjaus ”Visuaalisten alojen taiteilijoiden korvaus- ja palkkiojärjestelmää kehitetään" on erittäin tarpeellista panna toimeen hallituskaudella 2027–2031, sillä ongelma on odottanut ratkaisuaan jo pitkään.
--
Lisäksi selontekotekstissä todetaan: “Tuetaan toimintamallien ja verkostojen kehittymistä ja arvoverkkojen nivelkohtia sekä vahvistetaan ansaintaa alusta- ja tekijänoikeustaloudessa. Teoksen hyödyntäminen tuo aina korvauksen tekijälleen.” (s.27)
Kirjaus tekijän oikeudesta korvaukseen on tärkeä ja tulisi sisältyä toimeenpanosuunnitelmaan, sillä taiteilijan kuuluu yksiselitteisesti aina saada korvaus teoksen käytöstä. Esimerkiksi: kun taidemuseot pyrkivät saamaan kokoelmissa olevat teokset myös kansalaisten ulottuville internetiin, pidämme tärkeänä, että tästä digilevityksestä maksetaan tekijänoikeuslain edellyttämä korvaus taiteilijoille, eikä korvaustasoa poljeta. Nämä museoiden kokoelmataiteen verkkojulkaisemisesta maksettavat digikorvaukset rinnastuvat e-lainauskorvaukseen.
Uudistetaan myös yksityisen kopioinnin hyvitysjärjestelmä markkinaperusteiseksi.
--
Lisäysehdotus kohtaan 12. Varmistetaan, että työttömyysturvalain yhdistelmävakuutuksen lainsäädäntöhankkeessa huomioidaan myös apurahatulo.” Kirjaus on riittämätön korjaamaan taiteilijoiden työttömyysturvan haasteita. Vakuutuskattavauus ei auta työttömyysturvan osalta, jos työttömyysturvalain 2 luvun 5 §:n mukainen omassa työssä tai yrittäjänä työllistymisen epäselvä tulkinta muodostuu esteeksi työttömyysturvan piiriin pääsemiselle. Kyseinen pykälä vaatii selkiyttämistä taiteilijoiden osalta.
Ilman työttömyysturvan piiriin pääsyn mahdollistamista lainsäädännöllisellä muutoksella ei liiketoiminnan edellytyksiä voida vahvistaa. Ilman riittävää turva taiteilijan neuvotteluasema ja mahdollisuus pitää puoliaan ei toteudu. Taiteilijat ovat nykytilanteessa hyväksikäytön vaarassa, koska turvaverkkoa ei ole.
Lainsäädännöllisten keinojen vahvistaminen taloudellisten ja moraalisten oikeuksien turvaamiseksi ei auta taiteilijoita tulonmuodostuksessa, mikäli taiteilijoille ei ole tarjolla riittävää tukea oikeuksien valvomiseksi ja vaatimiseksi.
Näiden tavoitteiden, sekä koko osion tavoitteiden edellytyksenä on, että taiteilijajärjestöjen resurssia lisätään mahdollistamaan yleinen ja neuvonta ja taiteilijakohtainen tuki sekä tiivis viranomaisyhteistyö. Taide- ja kulttuuriviraston asiantuntemusta ja roolia taiteilijoita koskevan lainsäädännön koordinoinnissa tulee vahvistaa ja turvata sille resurssit olla mukana eri hallinnonalojen lainvalmistelutyöryhmissä turvaamassa taiteilijoiden ammatinharjoittamisen ja perusoikeuksien toteutumista.
--
Selonteon toimeenpanosuunnitelmassa tulisi myös olla maininta taiteilija-apurahajärjestelmän vaalimisesta ja kehittämisestä sekä apurahan tason nostamisesta kohti suomalaista mediaanituloa. Suomalainen taiteilija-apurahajärjestelmä on erittäin kustannustehokas ja kulttuuripoliittisesti merkityksellinen, vaikka sen osuus valtion kulttuuribudjetista on alle 3 %. Apurahan taso ja määrä on kuitenkin jäänyt jälkeen taiteilijoiden määrän ja kustannustason noususta.
Kuvataiteen kaltaisissa taidemuodoissa, joissa taiteilijoille on vain vähän tai ei ollenkaan kuukausipalkkaisia työpaikkoja, apurahat ovat tärkeä taiderahoituksen muoto. Kuvataiteen alalla hakupaine on suurempi kuin muilla aloilla. Esimerkiksi vuonna 2023 kuvataiteen apurahaa haki lähes 1 200, ja sen sai 61 taiteilijaa (5 % hakijoista).
-
Tavoitteessa "Kulttuuritoimijoiden rooli yhteiskunnan henkisen kriisinkestävyyden avaintoimijoina on vahvistunut." otetaan toivottavasti huomioon myös digitaaliset ympäristöt sekä niiden sisällöntuottajat. Miten esimerkiksi peliala nähdään tässä avaintoimijana? Entä e-urheilu, josta kiistellään onko se urheilua tai edes kulttuuria? Tai sosiaalisessa mediassa toimivat kulttuurituottajat, joilla on tuhansia seuraajia? Joihinkin näistä voidaan vastata kohdalla 19. (erittäin hyvä lisäys, mediakasvatus kaikenikäisille on super tärkeätä, kiitos tästä!), mutta yleisesti digitaalisen kulttuurin merkitystä ei arvosteta sekä sen hyödyntäminen/tukeminen tasavertaisesti perinteisten kulttuurimuotojen rinnalla ontuu.
Mahdollisten uudenlaisten kulttuurimuotojen kehittyminen teknologian edistyessä täytyy pystyä myös joustavammin huomioimaan kulttuuripoliittisessa päätöksenteossa. Siihen vastataan jo osittain osassa "17. Huolehditaan kulttuurin monimuotoisuudesta yli kieli- ja kulttuurirajojen", mutta kaipaisin tähän tarkennusta, mitä monimuotoisuutta tässä tarkoitetaan. Onko se kulttuurin sisältöjen monimuotoisuuden turvaaminen (eli tuotoksien sisällöt), Suomalaisen kulttuurin monimuotoisuuden kasvattaminen, yksittäisten ihmisten monimuotoisuuden tukeminen, vähemmistöryhmien vahvistaminen, ihmisryhmien moninaiset tavat tuottaa ja olla osa kulttuuria, vai jotakin muuta tai kaikki näistä? Tällaisenaan lause ei oikeasti kerro yhtään mitään, mitä monimuotoisuudella oikeasti haetaan. Huolehtiminen monimuotoisuudesta ei myöskään ole selkeä toimenpide, se on tavoite, josta puuttuu tieto miten se käytännössä toteutetaan.
-
Lisäys tavoitekokonaisuuteen: "Taide- ja kulttuurialan ammattilaisten työskentelyedellytykset ja toimijoiden välinen yhteistyö paranevat."
Nykyiset kaksi toimenpidettä eivät riitä vahvistamaan taide ja kulttuurialan ammattilaisten työskentelyedellytyksiä. Ehdotamme, että toimenpiteisiin lisätään seuraava:
Tanssialasta laaditaan selvitys ja valmistellaan kansallinen strategia ja toimenpideohjelma alan kehittymisen tukemiseksi sekä tanssin saatavuuden varmistamiseksi.
Tanssitaide vahvistaa kehollista ymmärrystä, vuorovaikutusta ja hyvinvointia aikana, jolloin yhteiskunta digitalisoituu ja arki etääntyy fyysisestä kokemuksesta. Ilmaisumuotona se tavoittaa yleisöjä yli kieli ja kulttuurirajojen ja tarjoaa välineitä kasvatukseen, hyvinvointiin ja yhteisöjen rakentamiseen. Tanssi tuo tilaa moninaisuudelle ja lisää taiteen saavutettavuutta, minkä vuoksi sen elinvoimaisuus on merkittävä kulttuuripoliittinen kysymys nyt ja tulevaisuudessa.
Perustelut:
Tanssin alan toiminta ja työpaikat keskittyvät harvoihin toimijoihin. Vakituisten työpaikkojen määrä jää alle viidenkymmenen, mikä luo poikkeuksellisen riskialttiin ympäristön verrattuna muihin esittäviin taiteisiin. Ilman strategista kansallista kehittämistyötä tanssiala ei kykene rakentamaan pysyvyyttä, kestävää työuraa eikä vahvaa alueellista ekosysteemiä.
Tanssiala tarvitsee valtakunnallisen kehittämisohjelman, koska
• työmarkkina pirstaloituu ja toimeentulo muodostuu epävarmasti,
• alueellinen saatavuus jää epätasaiseksi,
• rakenteelliset tukiverkostot eivät kata koko maata,
• pysyvät työurat ja ennakoitava toimeentulo eivät toteudu,
• taiteellinen kehitys kärsii työn kuormittavasta sirpaleisuudesta,
• nykyinen tanssin aluekeskusmalli tukee, mutta ei kanna ilman valtakunnallista linjaa sekä riittävää ja pysyvää rahoitusta
Kansallinen strategia loisi selkeät tavoitteet työskentelyedellytysten parantamiselle, alueellisen saavutettavuuden vahvistamiselle ja tanssitaiteen elinvoiman kasvattamiselle.
-
Tavoite ”Taide- ja kulttuurialan ammattilaisten työskentelyedellytykset ja toimijoiden välinen yhteistyö paranevat” vaatisi lisää toimenpiteitä toteutuakseen. Esimerkiksi: ”Parannetaan taiteilijoiden työttömyysturvaa yhteistyöllä sosiaali- ja terveysministeriön , työ- ja elinkeinoministeriön, opetus- ja kulttuuriministeriön ja verottajan kesken.” ”Lisätään kulttuurialan rahoitusta ” ja ”Edistetään vähemmistöihin kuuluvien taiteilijoiden yhdenvertaisia mahdollisuuksia. Lisäksi tulisi lisätä kohdan koskien alan opintojen yhdenvertaisuudesta.
Toimenpide 16: Ei vain kulttuuritoimijoiden, vaan myös muiden hallinnonalojen ja toimijoiden ymmärryksen lisääminen taiteen ja kulttuurin roolista henkisessä kriisikestävyydessä.
Toimenpide 17. ”Huolehditaan kulttuurin monimuotoisuudesta yli kieli- ja kulttuurirajojen.” Jos tässä tarkoitetaan kulttuurin moninaisuuden turvaamista tekijöiden moninaisuuden näkökulmasta, miksi tähän on valittu pelkästään kieli ja kulttuuri näkökulmiksi? Tässä voisi luetella myös toimintakyvyn kirjon / vammaisuuden, seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt jne. Moninaisuus ei ole pelkästään kieltä ja etnistä taustaa. Jos taas tarkoitetaan taidemuotojen moninaisuutta, miksi viitataan kieli- ja kulttuurirajoihin? Tähän kohtaan voisi lisätä sivulauseena ”edistetään aliedustettujen taiteilijoiden yhdenvertaisuutta”
Lisäksi toimenpide vaatisi konkretisoimista: Miten tästä huolehditaan? Esim. yhdenvertaisuussuunnitelmilla, tavoitteellisella rekrytoinnilla, kouluttamalla kulttuurikentän toimijoita, kiintiöillä, keräämällä tilastoja alan ammattilaisista eri laitoksissa? On melko vaikea arvioida onko toimenpide toteutunut, jos se on näin ylätasoinen ja epämääräinen.
-
TAVOITE: Taiteilijoiden sekä taide- ja kulttuurialan ammattilaisten rahoitus-, yrittäjyys- ja liiketoimintaosaaminen vahvistuu. Toimenpiteet ovat riittämättömät ja epämääräiset. Esimerkiksi taiteen, kulttuurin ja luovien alojen esihautomo- ja hautomotointaa tulisi edistää konkreettisin teoin.
TAVOITE: Kulttuuritoimijoiden rooli yhteiskunnan henkisen kriisinkestävyyden avaintoimijoina on vahvistunut. Toimenpiteet ovat puutteelliset, näissä tulee ottaa huomioon taiteilijoiden ja eri alojen kehittäjien välinen vuoropuhelu ja uuden ymmärryksen muodostaminen. Myös "Vahvistetaan kulttuuritoimijoiden ymmärrystä roolistaan osana yhteiskunnan turvallisuutta." tulee laajentaa muotoon "Vahvistetaan kulttuuritoimijoiden ymmärrystä roolistaan osana yhteiskunnan turvallisuutta sekä vuoropuhelua eri alojen asiantuntijoiden kanssa ymmärryksen syventämiseksi ja edistämiseksi käytännön tekojen kautta."
-
Esitetyt toimenpiteet edistävät mielestämme hyvin kulttuuripoliittisen selonteon tavoitteita. Kirja-alaa koskeva selvitys on kannatettava ja se tulisikin käynnistää pikaisesti.
Luovan alan ammattilaisten tekijänoikeus- ja immateriaalioikeusosaamisen lisääminen on erittäin tärkeää. Koulutusta tulee tarjota opintojen yhteydessä, mutta myös jo työelämässä oleville luovan alan ammattilaisille. On tärkeää, että koulutusten ja tiedonsaannin kohdistumista tasapuolisesti ja riittävän laajasti luovan alan ammattilaisille mitataan ja seurataan. Koulutusta ja tiedonsaannin lisäämistä tulisi tehdä yhteistyössä alan ammattijärjestöjen ja tekijänoikeusjärjestöjen kanssa.
-
Kulttuuripoliittisen toimenpidesuunnitelman tavoitteet ovat oikeansuuntaisia.
Tavoitteissa puhutaan kulttuurin saavutettavuudesta, hyvinvoinnista ja kulttuuriperinnön vaalimisesta – kaikki teemoja, joissa taiteen perusopetus on jo nyt keskeinen yhteiskunnallinen toimija. Taiteen perusopetuksen potentiaali nimenomaan ennaltaehkäisevänä ja resilienssiä vahvistavana rakenteena tulis huomioida selkeästi. Se on yksi tasa-arvoisimmista tavoista varmistaa, että mahdollisimman monella on käytössään taiteen ja kulttuurin tuoma tuki ja voimavarat jo varhaisesta iästä lähtien.
Tilanteessa, jossa yhä useampi lapsi ja nuori kokee henkistä kuormitusta ja pahoinvointia, toimenpidesuunnitelman tavoite vahvistaa kulttuurin hyvinvointivaikutuksia on erityisen tärkeä. Taiteen perusopetus vastaa tähän hyvin. Taiteen perusopetuksella on, eritoten lapsille ja nuorille tutkitusti merkittäviä hyvinvointivaikutuksia. Tämä tulisi tunnistaa selvemmin tavoitteiden jalkauttamisessa.